De communicatieve organisatie - interne communicatie
Schandalen: razendsnel gaat het de organisatie rond of zelfs de hele wereld over. Reputaties kunnen al lang niet meer worden gestuurd door persberichten en geplande momenten van ‘zenden’. Wat wél bijdraagt aan een goede reputatie? Het gedrag van medewerkers. Hoe stuur je dat gedrag op bijvoorbeeld social media, dat bepalend is voor het imago en succes? In deze korte interne communicatie opleiding leer je het.
Handig om te weten
Start | 20 oktober 2023 |
---|---|
Lesdata | Vrijdag 20 oktober van 9:30 – 16:30 uurVrijdag 24 november van 9:30 -16:30 uurVrijdag 15 december van 9:30 -16:30 uur |
Studie-investering | 6-10 uur per bijeenkomst |
Kosten | € 1150 (vrij van btw) |
Deelnemers | Maximaal 12 deelnemers |
Locatie | Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat van deelname |
Prijsinformatie | Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Studeer voordelig met het STAP budget
Voor deze cursus kun je een STAP-budget aanvragen. Daarmee studeer je met een flinke korting of zelfs gratis. Lees alles over de aanvraagprocedure.
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 30 mei en 9 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Veranderingen binnen een organisatie komen niet vanzelf tot stand. Interne communicatie is daarbij een onmisbare pijler. Je leert hoe je, als communicatieprofessional, de juiste verantwoordelijkheid op je neemt en hoe je andere spelers in de organisatie beter of strategischer hun rol leert oppakken.
Tijdens de cursus komen deze onderdelen aan bod:
- Organisatiekenmerken, de bovenstroom én de onderstroom.
- Wat speelt er in een veranderende organisatie?
- Zicht op interne spelers, hun belangen en mogelijkheden voor ondersteuning met interne communicatie.
- Analyse van de veranderopgave, mate van invloed van spelers en procesontwerp.
- Internal branding: van merkwaarden naar gedrag.
- De kansen van social media voor interne communicatie.
Deze cursus duurt drie maanden. Je volgt zes bijeenkomsten. Tussen de bijeenkomsten door krijg je opdrachten in je digitale leeromgeving. Hier vind je ook feedback op je opdrachten en kun je de literatuur voor je cursus bekijken.
Wat is, in organisatieveranderingen, de rol voor communicatieprofessionals? En wat is de rol van de andere interne spelers? Wat mogen we van ze verwachten en wat niet? Wat is ieders bijdrage aan de gewenste, vitale bedrijfscultuur? En met welke tools kunnen communicatieprofessionals hun collega’s toerusten? Op die vragen vinden we samen met jou een antwoord.
Toelating
Hbo werk- en denkniveau. Deelnemers voor de post-bachelorcursus De communicatieve organisatie worden geselecteerd. Voor aanvang van de cursus stuur je je cv op.
Docenten
Tijdens de cursus De Communicatieve Organisatie krijg je les van een docent met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.
Angelique Blekkink
Angelique Blekkink is vanuit haar eigen bedrijf werkzaam als interim manager, adviseur en trainer/coach. Ze heeft vele jaren ervaring in het vakgebied Interne Communicatie, vaak in grote organisaties en met complexe (verander)vraagstukken. Daarvoor heeft zij o.a. als Manager Communicatie bij Philips Consumer Lifestyle gewerkt. Omdat ze bovendien een achtergrond in HR heeft, weet zij uit eigen ervaring hoe deze disciplines elkaar kunnen versterken.
Na deze opleiding
Na de post-bachelorcursus De communicatieve organisatie - interne communicatie heb je laten zien dat je je hebt verdiept in interne communicatie en dat je het niveau hebt om interne communicatie op een strategische manier toe te passen.
Overige informatie
De post-bachelorcursus De communicatieve organisatie kost € 1150, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.
Je kunt wat je leert tijdens deze cursus meteen toepassen tijdens je werk. Je analyseert je eigen situatie, formuleert verbetervoorstellen en ontwikkelt gaandeweg je eigen actieplan. Dat omvat meer dan alleen het inzetten van communicatiemiddelen! Kennismaken met verschillende werkvormen, oefeningen, feedback en reflectie helpen je duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde van interne communicatie is in je organisatie.
Deze cursus is geschikt voor communicatiemanagers en -adviseurs die:
- verdieping zoeken op het gebied van interne communicatie
- betrokken zijn bij het opzetten en verbeteren van het interne communicatiebeleid
- zich bezighouden met communicatie bij veranderingen
- adviseur zijn van het management op strategisch niveau
Waarom De communicatieve organisatie bij de HU?
-
Bevlogen trainers en docenten
We bieden een stevig scholingsaanbod dat aansluit bij de bacheloropleidingen Communicatie, Journalistiek en Communication and Multimedia Design. Onvervalste liefde voor het vak is het uitgangspunt: je ervaart een grote bevlogenheid bij trainers en docenten
-
Kom verder in je carrière
De HU geeft actuele cursussen die aansluiten op de praktijk.
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Jouw ervaringen en cases uit jouw organisatie zijn onder andere input voor de cursus. Wat je leert pas je meteen toe in je werk.