Daling HU in Keuzegids HBO 2018

Hogeschool Utrecht heeft er een topopleiding bijgekregen in de Keuzegids HBO: naast de opleidingen Technische Bedrijfskunde en Fysiotherapie heeft nu ook de bachelor Medische Hulpverlening het predicaat Topopleiding. Technische Bedrijfskunde verhoogde bovendien zijn score van 76 naar 80 punten en is daarmee de best presterende opleiding van de HU in de Keuzegids HBO 2018. De algehele score van de HU daalde echter.

In de Keuzegids HBO 2018 deelt de HU de tiende plaats met Hogeschool Rotterdam en InHolland, boven de Hogeschool van Amsterdam. Vorig jaar eindigde de HU op de (ongedeelde) negende plaats. De algehele score daalde van 55,5 naar 53,0.

Grote verschillen

Tussen de opleidingen van de HU zitten grote verschillen in beoordeling. Grootste stijgers (meer dan tien punten) zijn de opleidingen Orthoptie en de Lerarenopleiding 2e graad Geschiedenis. Daartegenover staan elf opleidingen die meer dan tien punten zakten in de score. Enkele HU-opleidingen die bovengemiddeld presteren ten opzichte van vergelijkbare opleidingen bij andere hogescholen, zijn Mondzorgkunde, Elektrotechniek, Chemische Technologie, Werktuigbouwkunde, Creatieve Therapie en de lerarenopleidingen 2e graad Aardrijkskunde, Techniek en Wiskunde.

Gebaseerd op NSE

De Keuzegids HBO wordt jaarlijks samengesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.) en wordt grotendeels (70 procent) gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête, die studenten op diverse thema’s bevraagt, met veel aandacht voor onderwerpen als roostering, informatievoorziening, maar ook huisvesting en studiefaciliteiten. Studententevredenheid over deze zaken vertaalt zich direct door naar de score in de keuzegids. De HU blijft zich inzetten voor de studenttevredenheid en werkt er samen met studenten en docenten hard aan om deze te verbeteren.