StudentsInc en ProtoSpace stimuleren design thinking van studenten

StudentsInc begeleidt ondernemende studenten, ProtoSpace… eigenlijk ook, maar vanuit een andere invalshoek. Onlangs bezochten studenten in de Pressure Cooker van StudentsInc ProtoSpace. Jedidjah Faber: “Wij zijn aan het onderzoeken hoe we onze activiteiten meer met elkaar kunnen verbinden en kunnen samenwerken. Dit bezoek is daar een mooie uitkomst van.”

StudentsInc is opgericht door Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en Universitair Medisch Centrum Utrecht. De incubator voor studenten-startups begeleidt ondernemende studenten onder andere met cursussen en workshops, zoals Afstuderen Op Eigen Bedrijf, de Minor Ondernemerschap en een Pressure Cooker in ondernemen. Als onderdeel van die Pressure Cooker gingen de studenten onlangs op bezoek bij ProtoSpace, een belangrijke innovator in digital fabrication, sinds 2016 gevestigd bij Hogeschool Utrecht. Voor paar euro kan je er als student een model laten 3D-printen. Maar ProtoSpace is geen 3D-copyshop: “We hebben veel ervaring met het ontwikkelen van prototypes en denken graag met studenten mee. Welk probleem lost jouw product op? Kan het eenvoudiger? Wat is precies je doelgroep? Zo helpen we studenten stapsgewijs verder”, vertelt ProtoSpace-directeur Claartje Aarts. Als je de vergelijking met een copyshop doortrekt, dan is ProtoSpace er eentje die je eerst helpt je tekst te optimaliseren.

Vallen en opstaan

Lang niet alle nieuwe ondernemers maken een fysiek product, er worden ook veel digitale producten en diensten ontwikkeld. “Het ontwikkelproces daarvan is echter niet heel anders dan bij een fysiek product; ook daar heb je te maken met een probleemstelling, conceptfase, doelgroep-denken et cetera”, aldus Jedidjah Faber van StudentsInc. “Een bezoek aan ProtoSpace is daarom altijd een leerzame ervaring, waarbij de studenten kennismaken met design thinking en prototyping vanaf een vroeg stadium.” Daarbij is ook ruimte voor falen. Aarts: “Dat is ontzettend belangrijk in een leeromgeving: het proces van vallen en opstaan, failliet gaan en doorstarten. Ondernemen is geen lineair proces maar een proces met afwisselend diepe dalen en hoge toppen.”

Oprolschijfjes en kabelhoesjes

Na een korte inleiding van ProtoSpace-medewerker Jan-Jaap Schuurman gaan de studenten aan de slag met ‘agile prototyping’: ideeën direct omzetten in prototypes en op basis daarvan verder ontwikkelen. Schuurman: “Een eerste, snelle 3D-print van een prototype levert direct nieuwe ideeën en inzichten op. We adviseren studenten dan ook hun productidee niet eerst helemaal uit te denken, maar meteen bij ons aan te kloppen.” Het probleem dat de ondernemers van StudentsInc wordt voorgelegd, kent iedereen: de snoertjes van een hoofdtelefoon raken altijd verstrikt in je jaszak of tas. De opdracht is daar een oplossing voor te bedenken, een prototype te maken en deze te verbeteren. En dat alles in een paar uur. Eerst moeten ze het probleem beschrijven. Wordt dit veroorzaakt door de vorm, het materiaal? Of het gebruik? “Je bent geneigd vanuit jezelf te denken, maar hou altijd ook je doelgroep voor ogen”, adviseert Schuurman. Bij de eerste prototypes worden papier, rietjes en magneten gebruikt, gewoon om te kijken of het concept überhaupt levensvatbaar is. Even later staan de 3D-tekeningen al in de computer en beginnen de printers te brommen. Het duurt niet lang voor de eerste oprolschijfjes, snoerclips en kabelhoesjes op tafel liggen.

Positief ondernemersklimaat

In de presentaties wordt besproken wat werkt en wat beter kan: het begin van serieuze productontwikkeling. Wat opvalt, is de positieve houding en feedback die iedereen krijgt. Dat is dus wat StudentsInc bedoelt met een positief ondernemersklimaat voor studenten. Jedidjah Faber: “Deze samenwerking biedt studenten de mogelijkheid in een veilige omgeving kennis te maken met ondernemerschap en productontwikkeling. Zo groeien ze als ondernemer, nog voordat ze de arbeidsmarkt betreden.”

Eens praten over ondernemen bij de HU? Dat kan bij StudentsInc! Ook bij ProtoSpace ben je altijd welkom met je vragen en ideeën.