HU-studenten geven lessen sport en beweging in Justitiële Jeugdinrichting

Vier studenten van de minor Sport en Samenleving en twee studenten van de minor Werken in Gedwongen Kader van Hogeschool Utrecht verzorgden in Justitiële Jeugdinrichting (JJI) Lelystad lessen sport en beweging aan criminele jongeren. “Ik stapte een nieuwe wereld in met een groep jongeren waar ik normaal nooit mee in aanraking kom”, zegt student Yassin Oueddan.

Voor jongeren bieden sport en bewegen prachtige leerkansen. Je kunt jezelf uitleven, uitblinken, grenzen verkennen maar ook respect verwerven, regels accepteren en sportiviteit tonen. Dit is voor alle jongeren belangrijk, maar zeker voor de jongeren in een gesloten jeugdinrichting. Daar zitten jongeren die al veel meegemaakt hebben, gehard zijn en soms manipuleren of uitdagen.

Spel betekent afleiding

Het was daarom voor de HU-studenten een bijzondere gelegenheid om met deze groep aan de slag te mogen. Je wordt getest, zegt student Nynke de Bakker: “Een van de jongeren wilde niet  sporten. 'Ik heb er geen zin in', dus ik sloot een deal met hem waarbij ik zei: 'Als ik mee doe, doe jij dan ook mee?' Daarna hebben wij beiden samen leuk gesport.”  De studenten kregen waardering voor hun inspanningen. “Dit zijn echt goede oefeningen en ik voel het echt!”, aldus één van de jongeren die met Jeroen Vos (student fysiotherapie) oefende en leerde hoe hij zijn spieren met deze oefeningen ontwikkelt. Tegelijk betekent spel ook afleiding. Het biedt de mogelijkheid om kopzorgen van je af te schudden en ‘dan gaat de tijd veel sneller dan normaal’, zoals één van de jongeren aan student Chantal Eilander liet weten.

Een gevarieerd aanbod

HU-docenten Froukje Smits (Culturele Maatschappelijke Vorming) en Johan Eikelenboom (Instituut voor Ecologische Pedagogiek) hebben meegedacht over een gevarieerd aanbod aan activiteiten voor de jongeren. Is het uitdagend? Maar ook: kan iedere jongere meekomen? Dit gebeurde in samenwerking met de sportvakgroep van JJI Lelystad en onder begeleiding van vakdocenten van de JJI.

De studenten organiseerden uiteindelijk activiteiten die pasten bij de mogelijkheden en interesses van de jeugdige delinquenten, zoals smashbal, mattenroof en 'levend boter-kaas-eieren’. Bij deze laatste activiteit konden de jongeren spelenderwijs puzzelen met ruimtelijk inzicht.

De opdracht bleek voor de studenten een bijzondere ervaring. “Tijdens mijn activiteit zag ik geen jeugdcriminelen sporten, maar jongeren die plezier hadden en fanatiek waren”, aldus student Nynke Bakker. “Dit was een mogelijkheid die ik zó over zou doen”, zegt student Chantal Eilander. Ook student Jeroen Vos blikt tevreden terug: “Ik kreeg een inkijkje in een wereld waarvan ik nu nog steeds niet kan geloven dat die bestaat.”