Studenten ontwikkelen slim platform voor verkrijgen praktijkopdrachten

big data tool

Al onze docenten onderhouden contacten met de beroepspraktijk. Dat levert interessante vraagstukken op waarmee studenten waardevolle praktijkervaring kunnen opdoen. Maar wat als iemand uit jouw netwerk een vraagstuk heeft dat misschien beter aansluit bij een andere opleiding? Studenten van de minor Big Data kwamen met een slimme oplossing: een digitaal platform dat potentiële opdrachtgevers koppelt aan de juiste opleiding.

De studenten werden in de minor Big Data begeleid door twee docenten: Daan Oldenhof en Marieke Welle Donker-Kuijer. Ze kregen onderwijs in programmeren en statistieken, maar ook in vakken als ethiek en business. Vervolgens gingen ze aan de slag met een eerste praktijkopdracht: een hackathon bij vastgoedontwikkelaar Heembouw, om een slimme oplossing te bedenken voor het stikstofprobleem.

Via-via-via-via

“We vroegen Daan hoe het contact met Heembouw eigenlijk tot stand was gekomen”, vertelt student Yossi Bahary. “Hij gaf aan dat hij via-via-via-via in contact was gekomen en dat het best moeilijk was om een bedrijf te vinden dat openstond voor duurzame samenwerking. Een aantal van ons had dit probleem al eerder gezien bij onze opleidingen. Dit was de kans om hier iets moois van te maken.” Dus kozen de studenten voor hun tweede, vrije opdracht als probleemstelling: hoe koppel je opdrachtgevers efficiënter aan opleidingen? Een probleemstelling die ook de docenten aansprak.

Daan: “De uitdaging zit hem in het vinden van een echt duurzame match; een langdurige samenwerking met een externe partij. Hiervoor is het belangrijk dat verwachtingen overeenkomen en dat de doelen voor het bedrijf, de studenten en het onderwijs op elkaar zijn afgestemd.” Marieke beaamt dat. “Soms komen we bij onze contacten in het werkveld vraagstukken tegen die superinteressant zijn maar net niet passen bij de opleiding. Het is zonde om die te moeten laten liggen.” En ze onderling doorgeven? “Dat is geen structurele oplossing”, stelt Daan. “Er zijn zoveel docenten, expertises en vakken binnen de HU. Het is ondoenlijk om bedrijven precies naar de juiste collega door te verwijzen. Een digitale oplossing gaat het persoonlijk contact niet vervangen, maar kan helpen om de juiste mensen te spreken te krijgen.”

Multidisciplinair

De studenten komen uit verschillende richtingen: Yossi Bahary studeert Technische Bedrijfskunde, Pierre Hecker Communication and Multimedia Design, Job Wijsman Technische Bedrijfskunde aan de HU. Kevin Stekelenburg studeert Commerciële Economie bij Avans en Kors Visser Bedrijfskunde Innovatief bij Christelijke Hogeschool Ede. “Die mix van achtergronden heeft goed uitgepakt voor dit project”, vertelt Marieke. “Ze keken hierdoor met een interdisciplinaire bril naar de uitdaging. Ze bouwden een systeem dat niet kijkt bij welke opleiding een projectopdracht past, maar bij welke opleidingen. Dat werkt verrijkend, voor de opdrachten én voor de studenten.”

"Ik denk dat dit project zo succesvol is omdat wij als team hebben gepresteerd"

Yossi Bahary, student Technische Bedrijfskunde

Werkend prototype

Aan het eind van de minor moeten de studenten een werkend prototype opleveren, mét een businessmodel. Dat prototype heet Student to Business: een platform dat potentiële opdrachtgevers koppelt aan de juiste opleiding. Yossi Bahary legt uit: “Bedrijven voeren hun opdracht in op ons platform. Op het moment dat een docent op zoek is naar een opdracht, wordt er gekeken welke van de opdrachten in onze database het beste overeenkomt met het profiel van de docent. Op het platform kunnen zaken als contracten en dergelijke worden geregeld voor een soepel verloop van het proces.”

Succesvol samenwerken

Yossi: “Job Wijsman en ik hebben het algoritme geprogrammeerd, Pierre Hecker en Kevin Stekelenburg hebben de user experience in Adobe XD gemaakt en Kors Visser heeft het business model gevormd - met veel overleg met de andere teamleden. Gedurende het project hebben wij ontzettend nauw samengewerkt. Er waren wekelijks hevige discussies over wat het beste zou werken. Ik denk dat dit project zo succesvol is omdat wij als team hebben gepresteerd. Zonder samenwerking zou dit project lang niet zo succesvol zijn.”

Echt gebruikt?

Of het platform ook echt gebruikt gaat worden binnen de HU? “Dat stond niet in de planning, maar de opleiding was wel heel erg enthousiast over onze oplossing”, stelt Yossi. Dat klopt. Daan: “Ik ben in gesprek met de Economic Board Utrecht, de EBU, om te kijken hoe we dit kunnen doorontwikkelen.”

De minor Big Data gaat volgend jaar verder onder de naam Big Data for Smart Media and Business.