Opleiding Open-ICT start pilot met AI-gestuurde Feedback Companion
De opleiding Open-ICT van Hogeschool Utrecht start een pilot met de Feedback Companion. Deze AI-gestuurde feedbacktool kan studenten 24/7 feedback geven. Hij maakt het bovendien mogelijk het leerproces van studenten nog beter te volgen. De tool is nu genomineerd voor de Dutch Applied AI Award 2025. SURF sprak met bedenker/ ontwikkelaar Pascal Mariany en opleidingsmanager Gert van Hardeveld.
Het waren zijn studenten die HU-docent Pascal Mariany al in 2022 op het idee brachten van een AI-gestuurde feedbacktool. Hij gaf toen les bij de Associate degree opleiding Digitale Techniek & Media en zag zijn studenten ChatGPT 3.5 gebruiken om te checken of hun beroepsproduct aan de leeruitkomsten voldeed. Dat inspireerde Pascal om met ChatGPT 3.5 te gaan experimenteren - wat leidde tot de eerste versie van de Feedback Companion: een AI-tool die studenten ondersteunt bij het geven en ontvangen van gerichte feedback.
Formatief leren centraal
Tegenwoordig is Pascal docent bij de bacheloropleiding Open-ICT van de HU, waar formatief leren centraal staat. Formatief leren is leren waarbij feedback tijdens het leerproces wordt gebruikt om te zien waar een leerling staat, wat hij nog moet leren en hoe hij verder kan verbeteren — in plaats van alleen te beoordelen aan het eind. “Er was voorheen veel uitval en studenten waren niet tevreden", vertelt opleidingsmanager Gert van Hardeveld. “Bij de nieuwe aanpak geven we geen les en nemen geen tentamens af. Daardoor houden we veel tijd over om studenten te begeleiden en ze goed te leren kennen.”
Zelf bewijsmateriaal verzamelen
Open-ICT werkt met tien leeruitkomsten die tijdens de hele vierjarige opleiding hetzelfde zijn. Studenten verzamelen zelf bewijsmateriaal om te laten zien dat ze groeien in die leeruitkomsten. “Wij begeleiden ze daarbij”, licht Gert toe. “Studenten bedenken zelf wat ze voor de klant gaan maken en wat hun taken zijn. Ze geven feedback op elkaars producten en ze krijgen feedback van hun opdrachtgever. Daarnaast heeft elke student elke twee weken een coaching-gesprek, waarin ze met de coach reflecteren op hun leerproces. Ze leren door te doen en door heel veel feedback. Al die feedback verzamelen ze in een e-portfolio waarin hun ontwikkeling in kaart gebracht wordt. Die wordt besproken tijdens een feedback-dialoog met de docent.”
Ontwikkeling volgen in e-portfolio
Gert vindt het interessant om de door Pascal ontwikkelde Feedback Companion (FC) uit te gaan proberen. “Studenten kunnen die tool 24/7 gebruiken als ze vastlopen. We gaan de tool uitproberen in het tweede opleidingsjaar. Als studenten de FC om feedback vragen, ontstaat er meteen een datapunt: onze coaches zien in het e-portfolio dat een student feedback heeft opgevraagd én welke feedback de FC gegeven heeft. Zo kunnen we de ontwikkeling van de student, de ‘rode draad’, volgen en hierop doorvragen in de feedback-dialoog. Welke feedback heb je gekregen; wat heb je er mee gedaan?” Pascal: “De mens blijft in controle. De FC is geen vervanging van de docent, maar een aanvulling. De docenten moeten de feedback van de FC valideren en personaliseren om zo het leerproces te verrijken.”
Open source
Toen Pascal bij Open-ICT ging werken, hielp zijn collega-docent Dan Greve hem om de prompts van de Feedback Companion te verbeteren. De tool werd ook verder ontwikkeld in een werkgroep van Open-ICT. Het is nu een open source tool die iedereen kan gebruiken. De komende tijd kunnen studenten uit het tweede jaar de Feedback Companion gaan uitproberen. Open-ICT heeft een Comenius Teaching Fellow beurs aangevraagd om te onderzoeken wat het effect van de Feedback Companion is op het leerproces en op de feedbackgeletterdheid van studenten.
Cognitieve luiheid
Alle docenten doen mee met de pilot maar er zijn wel twee ‘kampen’, schetst Gert. “Sommigen zeggen: ‘Dit is superefficiënt en heel fijn voor studenten dus laten we de FC vooral inzetten.’ Anderen vrezen dat studenten er lui van worden en vragen zich af of we studenten niet hun eigen feedback companion moeten laten bouwen. Het plan is dit te gaan onderzoeken met drie controlegroepen: een groep studenten die geen AI-feedbacktool gebruikt, een groep die de FC gebruikt, en een groep die er zelf een bouwt.” Gert denkt zelf dat cognitieve luiheid voorkomen wordt omdat de feedback in het e-portfolio komt en besproken wordt in de coachgesprekken. “We moeten het kritisch denkvermogen van studenten prikkelen en goed uitvragen wat ze met de feedback van de FC doen.”
Deelname aan de pilot
Open-ICT zorgt ervoor dat de Feedback Companion voldoet aan de eisen van de AI Act voor veilig en verantwoord gebruik van AI in het onderwijs. Een belangrijke eis van de AI Act is transparantie. Pascal: “We leggen studenten goed uit hoe de FC werkt, welke gegevens worden gebruikt en hoe dit bijdraagt aan hun leerproces. Voor de FC-pilot gaan we tweedejaarsstudenten vragen of ze mee willen doen. We verwachten dat ze vrijwel allemaal mee zullen doen. Onze studenten zijn gewend te werken met ICT en AI.”
Genomineerd
De Feedback Companion is vrij beschikbaar, als prompt en toepassing. Scholen kunnen hem gratis inzetten in hun eigen AI Agents. Pascal: “Voor mij draait dit echt om innovatie, samenwerking en het versterken van feedbackgeletterdheid - binnen en buiten de HU.”
De Feedback Companion is een van de drie genomineerden voor de Dutch Applied AI Award 2025. De winnaar zal bekend worden gemaakt op dinsdag 18 november 2025, tijdens de uitreiking van de Computable Awards in Utrecht. “De nominatie is een mooie erkenning voor ons gezamenlijke werk”, stelt Pascal.
HU-nieuwsbrief, blijf op de hoogte
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het belangrijkste nieuws over ons onderwijs, onderzoek en onze impact op de regio.
Meld je aan