Studenten ontwikkelen drone die gewassen beschermt

Kevers die luizen opeten. Schadelijke vliegen die niet tegen raapzaadolie kunnen: Nederlandse tuinders beschermen planten tegen de meeste ziektes en ongedierte met natuurlijke middelen. Om dat nog sneller en gecontroleerder te kunnen doen, ontwikkelden studenten van Hogeschool Utrecht een drone die de natuurlijke vijanden van ongedierte kan verspreiden.

Studenten Werktuigbouwkunde en Electrical Engineering ontwikkelden de drone in opdracht van Corvus Drones. Dit bedrijf ontwikkelt drone technologie voor de agrarische sector. De drone werd  meerdere keren in een kas getest. Bij het project was er nauwe afstemming met Bioline AgroSciences, producent van biologische gewasbescherming, en Benfried, adviseur en toeleverancier in de professionele (glas)tuinbouw & akkerbouw. Deze complete set aan partners zorgde ervoor dat het prototype nu voldoet aan de wensen van gebruikers.

Innovatie

Gerhold ten Voorde van Corvus Drones: “Studentenprojecten kunnen waardevol zijn voor innovatie, omdat je daar als bedrijf zelf vaak geen tijd voor hebt. Ze komen met dingen waar je zelf niet aan denkt en denken out-of-the-box.”

In het derde jaar van de opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde van Hogeschool Utrecht werken groepen studenten multidisciplinair samen aan een Quest-project. Deze projecten worden opgezet rond ‘echte’, innovatieve opdrachten uit het werkveld.