Studenten ontmoeten professionals op voetbaltoernooi

Intensief contact met het werkveld is essentieel voor opleidingen van Hogeschool Utrecht. Dat geldt ook zeker voor de opleidingen ‘Accountancy, Finance & Control’ en ‘Finance, Tax & Advice’. Studenten van deze opleidingen bedachten een originele manier om de band met bedrijven en instellingen te versterken. Ze organiseerden een netwerkevenement in de vorm van een voetbaltoernooi. “Ooit was er wel een banenmarkt, maar we wilden meer dan dat.”

Accountanty-studenten Mitchell Boldewijn en Jasper Versloot zitten in de gemeenschappelijke opleidingscommissie. Met de andere commissieleden zochten ze naar manieren om hun medestudenten met elkaar in contact te brengen. Ze bedachten een netwerkevenement in de vorm van een voetbaltoernooi. “Dit evenement is ingestoken vanuit de gedachte aan gemeenschapsvorming. We wilden iets organiseren dat aansloot op de wensen van de studenten.” Dat lukte. Maar zou het werkveld misschien ook belangstelling hebben voor een gezamenlijke activiteit?

Gemengde teams

Bedrijven en instellingen reageerden direct: “De lijst met aanmeldingen was binnen anderhalve week vol.” In totaal zegden achttien bedrijven hun medewerking toe. Kern van de opzet: studenten en werkenden zitten in gemengde teams. Daardoor kunnen ze elkaar op een ontspannen manier ontmoeten. “Dit is het eerste grote contact met zoveel bedrijven”, vertelt Jasper. Tot dan toe werden gesprekken vooral online gevoerd.

"Tijdens dit evenement komen ze letterlijk en figuurlijk in beweging"

Docent Cisly Hofman

Beter in boekhouden

Plaats van handeling is Sportcampus Olympus. Docent Cisly Hofman staat aan de zijlijn en bekijkt een van de wedstrijden. Ze ziet duidelijk de meerwaarde in van het voetbaltoernooi: “Sommige studenten ervaren een drempel als ze een stage zoeken. Tijdens dit evenement komen ze letterlijk en figuurlijk in beweging.” Voor de vierdejaarsstudenten van team Terberg Business Lease zit het toernooi er al op. Ze blazen uit aan de rand van het veld. “We zijn beter in boekhouden dan in voetbal.” Toch zien ze het belang van het evenement wel degelijk in. “Er zijn veel bedrijven die we nog niet kenden.” Van de grote accountantskantoren hadden ze al een beeld. “Het is goed om in zo’n groot kantoor te beginnen, dan start je breed als nieuwe medewerker en kom je erachter wat je leuk vindt.” Het evenement biedt studenten de kans om ook andere mogelijkheden te verkennen. “Hiermee halen we de beroepspraktijk naar ons toe.”

Contact met Nederlanders

Een van de studenten zit al met één been in die praktijk. Adnan kwam zes jaar geleden uit Syrië naar Nederland, deed de opleiding Accountancy aan ROC Midden-Nederland en begon daarna aan de HU. Naast zijn studie werkt hij een dag per week bij VDGZ Accountants en Belastingadviseurs in Zeist. Wat het evenement voor hem betekent? “Het is heel handig, want het is anders best lastig om contact te maken met Nederlanders. Hier kan ik mijn Nederlands echt verbeteren.” Het komt bovendien goed uit dat voetbal zijn favoriete sport is.

Lijntjes leggen

Ook de medewerkers van Auren audit & assurance hebben veel met voetbal. Het van oorsprong Spaanse bedrijf richt zich vooral op het internationaal georiënteerde mkb. Het evenement biedt de managers de mogelijkheid om lijntjes te leggen richting studenten en docenten, op zoek naar nieuwe collega’s. Andere bedrijven zijn niet actief op zoek naar nieuwe collega’s maar waarderen de kans om studenten te ontmoeten. Voor de assistent-controller van Terberg Business Lease bijvoorbeeld is het evenement een gelegenheid om aan studenten te laten zien wat een autoleasebedrijf nog meer doet. “Eigenlijk zijn we een bank in het klein. We doen aan voorfinanciering en checken de kredietwaardigheid van onze klanten.” Wat voor medewerkers zijn bedrijf kan gebruiken? “Wij hebben collega’s nodig die hun mening durven te geven.”

Prijsuitreiking

Aan het eind van de middag volgt de prijsuitreiking. Study4You gaat er met de eerste prijs vandoor, een bon voor een gezamenlijk diner van studenten en professionals. Auditdienst Rijk wint kaartjes voor FC Utrecht. De organisatoren van het evenement kunnen tevreden zijn. Mitchell wil vooral de deelnemende bedrijven bedanken. Moore MTH en Baker Tilly stelden de prijzen beschikbaar. Verder werd het evenement grotendeels gefinancierd vanuit het programma Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid van de HU. Jasper benadrukt het verbindende karakter van het evenement: “Studenten hadden het zwaar tijdens corona. Het is echt leuk om weer iets samen te doen.” Plannen voor een vervolg zijn er ook. Als het aan de organisatoren ligt, blijven studenten en professionals elkaar opzoeken.

Foto's: Erik Kottier

Opleiding Accountancy