Startup helpt je jouw kledingmakers eerlijker belonen

Robin Boogaards wil met zijn startup ‘Tailored-by’ consumenten de mogelijkheid geven hun kledingmaker te zien en hem of haar een fooi te geven. Met een crowdfundingsactie werft hij fondsen om bij kledingfabrieken langs te gaan en de makers in beeld te brengen.

Robin Bogaards studeerde Technische Bedrijfskunde aan Hogeschool Utrecht. Daar leerde hij bedrijfsprocessen zoals marketing, sales, productie en logistiek te verbeteren. Hij besloot die kennis in te zetten om eerlijkheid van het productieproces in de kledingindustrie te vergroten. Boogaards: “Kledingstijl is onderdeel van de identiteit van mensen. Kleding die bij je past, geeft je een goed gevoel. Toch weten we allemaal dat onze kleding vaak onder slechte omstandigheden gemaakt wordt. Het liefst willen we ook blij zijn met onze kleding omdat deze eerlijk is gefabriceerd. Vaak wijzen mensen naar kledingmerken als de schuldigen. Maar voor een kledingmerk is het niet zo eenvoudig om extra geld alleen bij de makers terecht te laten komen. Kledingproductie is een enorm proces, waarbij allerlei partijen een rol hebben. Fabriekseigenaren, importeurs, ontwerpers, eigenaars van opslagruimte… Al die partijen hebben ook een rol in de financiële verdeling. Als je er aan het eind van het proces een euro in gooit, weet je zeker dat die niet in het begin van het proces aankomt.”

Pieter-Jan Halk en Robin Boogaards (rechts) van Tailored-by

Consumenten kunnen zelf invloed hebben

“We wijzen naar merken, naar fabrieken, maar er is één betrokkene met invloed in het proces die we vergeten: de consument. Wat nou als jij – als consument - kennis kan maken met de maker van je shirt en bewust kan kiezen om een euro extra te betalen? En als die euro dan volledig naar de maker of zijn gezin gaat? Een euro lijkt weinig, maar is vaak meer dan het dubbele van wat de maker normaal voor een kledingstuk krijgt. Dat wil ik bereiken met Tailored-by”, vertelt Boogaards. Hoe werkt Tailored-by? Aan het shirt dat je koopt hangt een label en via dat label kun je de maker van jouw kledingstuk zien. Bij de kassa laat je de achterkant van het label scannen om 1 euro bij de prijs te laten komen. Die euro gaat naar de stichting Tailored-by, die ervoor zorgt dat het geld bij de maker of – in bepaalde landen – bij een ontwikkelingsproject terechtkomt waar de directe omgeving van de maker van profiteert.

Fabriekstour

Kledingmerken zijn gecharmeerd van en geïnteresseerd in Boogaards’ initiatief en ook fabrieken willen meewerken, maar er moet nog wel een financiële hobbel genomen worden. “Om de kledingmakers in beeld te kunnen brengen, hebben we fondsen nodig. In de toekomst zullen merken dit betalen. Maar omdat we nog geen conventioneel, gevestigd initiatief zijn, wachten merken het liever nog even af in plaats van hier in te investeren.”

Boogaards: “De filosofie van Tailored-by is dat het in deze tijd achterhaald is om te wachten tot grote merken in actie komen. Consumenten zijn zélf mondig genoeg om iets aan de situatie te doen. Daarom hebben we ervoor gekozen om het geld voor de fabriekstour te werven via een crowdfundingsactie. Zo willen we ook de kleinere merken gelijk de mogelijkheid geven om zich bij Tailored-by aan te sluiten.”

Boogaards’ startup is aangesloten bij Studentsinc, de startup incubator van Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht.