Opening studiejaar HU 2021-2022 in teken van verbinding

jaaropening
Bronvermelding: © 2021 Seth Carnill
De opening van het studiejaar 2021-2022 vond, net als vorig jaar, online plaats. Vanuit de pop-up tv-studio op een HU-locatie keken het college van bestuur en gasten echter vooral vooruit op een jaar waarin de deuren weer écht open kunnen: “Verbinding is ontzettend belangrijk, daar moeten we zuinig op zijn.”

Vanuit huis-, werk- en studentenkamers volgden studenten, medewerkers en relaties van de HU op 26 augustus de online opening van het studiejaar 2021-2022.

Pak de tijd

“Alles wat wij doen, doen we met elkaar, in verbinding met elkaar en met de omgeving”, zo reflecteerde collegevoorzitter Jan Bogerd op de openingsvideo. “Voor mij was gaan studeren vooral: het verruimen en vergroten van mijn wereld. Dat gun ik onze studenten ook. Pak de tijd, pak de ruimte, ontmoet nieuwe vrienden, probeer je ideeën te scherpen en polijsten aan anderen. Echte verbinding is ontzettend belangrijk, daar moeten we zuinig op zijn.”

Özcan Akyol: "Kies bewust wat je doet"

Bijzondere gast van deze jaaropening was schrijver en opiniemaker Özcan Akyol. Hij adviseerde studenten om de coronatijd, ondanks alle problemen, niet als verloren tijd te beschouwen. “Dit is de tijd dat je de regie over je eigen leven kunt nemen, al voelt dat misschien niet zo. De vraag is: wat doe je met tegenslag? Het kan brandstof zijn om iets te gaan maken van je leven. Zo moeten we ook kijken naar deze coronatijd. Kies bewust wat je doet. Zorg dat je niet later terugkijkt en moet denken: toen heb ik toch wel heel veel tijd verkwist. Weest je bewust van het gewone.

Amin Asad: "Onderwijs leidt op tot het leven"

Amin Asad, HU-docent van het jaar 2021, kan dat beamen. Zijn ouders vluchtten met hem als klein kind uit Irak. Zij zijn zich altijd bewust geweest van wat ze hebben. Dat neemt hij mee in zijn werk als docent. “Onderwijs leidt niet op tot werk, maar tot het leven. Wij kunnen als docenten echt een generatie beïnvloeden. Daarvoor is het cruciaal te investeren in een goed band met studenten, te werken aan vertrouwen en veiligheid. We moeten inzetten op verbinding.”

Een nieuwe HUgenoot

Traditioneel wordt tijdens de jaaropening van de HU de HUgenotenprijs uitgereikt aan een docent, medewerker of student die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de hogeschool en maatschappij. Deze keer viel die eer ten deel aan docent HRM Erika Hokke, die al vijftien jaar de post-bacheloropleiding Innovatief Vrijwilligersmanagement draagt. Ze ontving de prijs thuis, uit handen van collegelid Tineke Zweed.

Sharon Dijksma: "Verandering is nodig"

Om het studiejaar extra feestelijk in te luiden, had de HU nog een bijzondere gast: burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma. Zij richtte zich allereerst tot de studenten en had aandacht voor de moeilijke tijd die zij hebben gehad. “Ik hoop dat jullie nu kunnen gaan genieten van elkaar ontmoeten en van onze mooie stad.” Volgens haar is het belang van de studenten voor Utrecht niet te overschatten. “Verandering is nodig. We moeten duurzamer worden. Jonge mensen hebben de hersens, de creativiteit en de connectie met de hartslag van de samenleving. De denkkracht van de jonge generatie is onmisbaar om de problemen van deze tijd op te lossen.” Iets wat een nieuwe HU-Story mooi illustreerde.

Stadsrechten & Stefania

Ten slotte deed burgemeester Dijksma nog een oproep voor de viering van 900 jaar Utrechtse stadsrechten, volgend jaar. Er is geld beschikbaar voor ideeën van burgers en studenten om deze mijlpaal te vieren. “Het moet echt een feest van iedereen worden, een feest van verbinding.”

Begeleid door een optreden van de Utrechtse Stefania, die Griekenland vertegenwoordigde op het Eurovisiesongfestival 2020, werd ten slotte het glas geheven op het nieuwe studiejaar.

Foto boven: Burgemeester Sharon Dijksma beantwoord een vraag tijdens de jaaropening, rechts luistert collegevoorzitter Jan Bogerd mee (fotograaf: Seth Carnill)