Online stagebegeleiding in de praktijk

Auteurs Esther van der Stappen , Ellen de Kwant , Machiel Bouwmans
Publicatiedatum 17 juni 2021
Lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren, Beroepsonderwijs
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Uit de Managementsamenvatting: "In dit rapport beschrijven we de opzet en de uitkomsten van de evaluatie van het project Online Stagebegeleiding dat is uitgevoerd vanuit de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs (projectcode O019-03). Het project had als doel om kennis te ontwikkelen over hoe online stagebegeleiding kan worden ingezet ter verrijking van werkplekleren in het hoger onderwijs. De conclusies en de daarop gebaseerde aanbevelingen presenteren wij in dit rapport met als doel de opgedane inzichten beschikbaar en inzichtelijk te maken voor geïnteresseerden in online onderwijs, stagebegeleiding of onderwijsinnovatie in het algemeen. Uit onderzoek blijkt dat goede begeleiding cruciaal is voor het succes van werkplekleren. Docenten zijn echter grotendeels niet op de werkplek aanwezig en hebben vaak (zeer) beperkte tijd om hun stagiairs te begeleiden. Daarbij is het voor studenten vaak moeilijk om hun leerproces op de stage te reguleren. In het project hebben wij de reeds bestaande Stage-App uitgebreid met functionaliteit voor docenten ter ondersteuning van de stagebegeleiding en hebben we deze ingezet in drie pilots."

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Trefwoorden Onderwijs, Digitalisering, Stages, Stagebegeleiding, Stagiairs

Esther van der Stappen

Esther van der Stappen | onderzoeker | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Esther van der Stappen

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren