Vanuit huis duurzaam aan het werk

Nu het thuiswerken langer duurt worden effecten merkbaar. Wat is de impact van het thuiswerken als gevolg van COVID-19 op de duurzame inzetbaarheid van werkend Nederland? Samen met afstudeerders van de opleiding Human Resource Management hebben wij kennis verzameld over de effecten. Wat gaat er beter of efficiënter? Waar gaat het juist minder? En wat zijn de schaduwzijden?

Doel

Als lectoraat wilden wij kennis ontwikkelen door het (verplicht) thuiswerken te bestuderen en te kijken naar effecten op de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Daarnaast wilden wij voor studenten de gelegenheid scheppen om te kunnen afstuderen op een actueel HRM thema; stages en afstudeeropdrachten waren - juist door de situatie rond COVID-19 - schaars. We hebben niet alleen onderzoek gedaan naar de effecten van het thuiswerken, maar ook gezocht naar oplossingen om medewerkers vanuit huis duurzaam inzetbaar te houden.

Resultaten

Onderzoeksresultaten en aanbevelingen voor organisaties, leidinggevenden en medewerkers hebben we samengevat in de whitepaper “Hybride werken: wat kunnen we leren van de thuiswerkperiode?”

Looptijd

01 februari 2021 - 01 juli 2021

Aanpak

Werkwijze: als organisaties zich voor onze student kunnen openstellen, zodat hij/zij informatie mag komen ophalen, zullen wij de student begeleiden. Een behulpzame contactpersoon bij de organisatie is een belangrijke succesfactor.

Mogelijke manieren van samenwerken

Wij nodigden organisaties uit om zich open te stellen zodat een student informatie mag halen in relatie tot het thema ‘duurzame inzetbaarheid bij thuiswerken’.

Mogelijke manieren om informatie te delen waren:

• Het leveren van data (bijvoorbeeld ziekteverzuimcijfers, of opleidingsinspanning)
  • Het toestaan van een survey
  • Het toestaan van interviews
  • Gesprekken met HR of HR-team
  • Het toestaan van focusgroepen
  • Het doen van een klein experiment/pilot (en evaluatie ervan)

Betrokken HU-onderzoekers

Josje Dikkers
    • Lector
    Eva Hijmans
    • Onderzoeker

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Eva Hijmans | Onderzoeker | Organiseren van Waardig Werk

Eva Hijmans