Anders verantwoorden van het diplomabesluit

Veel mbo-opleidingen kiezen voor praktijkroutes, hybride leeromgevingen en gepersonaliseerde leerroutes. Dit levert dilemma’s op bij de afsluiting van de opleiding. Gebruikelijke examens passen vaak niet meer. Deze opleidingen willen informatie uit het onderwijs laten meewegen in de diplomabeslissing en een mix aan bewijzen gebruiken uit praktijk, werk en andere leeromgevingen.

Diploma's
Bron: Juantiagues

Doel

In het project “Anders verantwoorden van het diplomabesluit” gaan we met 14 mbo-opleidingen op zoek naar nieuwe manieren van examineren, passend bij hun onderwijsconcept. Het flankerende praktijkgerichte onderzoek is gericht op vragen zoals: Welke set aan bewijzen is passend om kerntaken/werkprocessen aan te tonen? Hoe kan de examencommissie de kwaliteit van de genomen diplomabeslissing borgen? Hoe geef je kwalitatief goede feedback aan studenten?

Resultaten

• Een lerend netwerk waarin praktijkvoorbeelden worden ontwikkeld, uitgeprobeerd, geëvalueerd en gedeeld;
  • Magazine met tips en ervaringen, reflecties van de onderzoekers en teamportretten (2022);
  • Poster met kritische succesfactoren voor teams die “anders verantwoorden” willen toepassen;
  • Opbrengsten en presentaties conferentie 2022. Met een keynote door Liesbeth Baartman en Judith Gulikers, praktijkvoorbeelden door de teams en verdiepingssessies;
  • Artikel De Nieuwe Meso: een zoektocht naar kwaliteit en verbinding met het onderwijs (Willemse & Van der Neut, 2023).

Looptijd

01 januari 2021 - 01 januari 2024

Aanpak

Het lerend netwerk van onderwijsteams komt een aantal keer per jaar samen bij de MBO-raad. Voor geïnteresseerden worden vragenuurtjes, workshops en conferenties georganiseerd. In 2023 worden ook open sessies georganiseerd voor examencommissies en kickstartsessies voor teams die willen starten met “Anders verantwoorden”.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Dit project wordt samen uitgevoerd met: MBO Kennispunt Onderwijs en Examinering, MBO-raad, Inspectie van het Onderwijs (Paula Willemse, Irma van der Neut) en Wageningen University (Judith Gulikers).

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Marlies de Vos | onderzoeker | lectoraat Beroepsonderwijs

Marlies de Vos