Responsieve Curriculum Ontwikkeling
Doel responsieve curriculum
Theoretische en praktische kennisontwikkeling over responsieve curriculum ontwikkelprocessen bij teams in het hbo.
Resultaten responsieve curriculum
De studie resulteert in:
- Inzicht in hoe curriculum ontwikkelteams uit verschillende domeinen in het hbo een responsief curriculum definiëren en hoe ze hier handen en voeten aan geven;
- Inzicht in belemmerende en bevorderende factoren voor responsieve curriculumontwikkeling;
- Een protocol ter ondersteuning van een responsief curriculum ontwikkelproces door teams in het hbo;
- Vier wetenschappelijke artikelen, congresbijdragen, een proefschrift.
Looptijd
01 september 2019 - 01 september 2023
Aanpak responsief curriculum definiëren
Het onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van een design based aanpak en bestaat uit vier aan elkaar gelinkte studies. In studie 1 wordt er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar hoe teams uit verschillende domeinen in het hbo een responsief curriculum definiëren en hoe ze hier handen en voeten aan geven. In studie twee wordt er middels een Group Concept Mapping methode onderzocht welke actoren en factoren een rol spelen bij een responsief curriculum ontwikkelproces door teams in het hbo. In studie 3 en 4 staat het ontwikkelen, uitproberen, evalueren en doorontwikkelen van het protocol centraal.