Neurocriminologie voor (toekomstige) HBO professionals

hersenen

Neurowetenschappelijke kennis over het ontstaan van antisociaal gedrag neemt sterk toe. In de praktijk komt deze kennis nauwelijks aan bod, terwijl antisociaal gedrag voortkomt uit een mix van sociale, psychologische én neurobiologische factoren. Professionals die werken met antisociale jongeren zouden daarom gebaat zijn bij deze kennis.

Doel

Hersenontwikkeling en de invloed daarvan op het gedrag bij jongeren met antisociaal gedrag is een nog onderbelicht onderwerp binnen het dagelijks handelen van professionals en in hun opleiding. Het HU-lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid is daarom in samenwerking met Hogeschool Windesheim een onderzoek gestart met als doel het versterken van neurowetenschappelijke kennis bij zowel studenten, docenten als professionals.

Resultaten

Vanuit dit onderzoek wordt een lesmodule ontwikkeld om de basis van neurowetenschappelijke kennis over te brengen. Waarschijnlijk worden er verschillende modules (van één les tot een minor) opgesteld voor verschillende doelgroepen; bachelorstudenten, professionals en docenten.

Looptijd

01 mei 2019 - 01 mei 2021

Aanpak

Bij studenten, docenten en professionals wordt in kaart gebracht welke kennis zij al hebben, welke houding ten opzichte van neurowetenschappelijke kennis ze hebben, en welke kennis men graag op zou doen.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Andrea Donker | Lector | Kennisanalyse Sociale Veiligheid
    Andrea Donker
    • Lector
    • Lectoraten: Kennisanalyse Sociale Veiligheid
  • Evelien Platje |onderzoeker | kennisanalyse sociale veiligheid
    Evelien Platje
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Kennisanalyse Sociale Veiligheid

Samenwerking met kennispartners

Hogeschool Windesheim Zwolle

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Evelien Platje |onderzoeker | kennisanalyse sociale veiligheid

Evelien Platje

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Kennisanalyse Sociale Veiligheid