Neurocriminologie voor (toekomstige) HBO professionals

hersenen

Neurowetenschappelijke kennis over het ontstaan van antisociaal gedrag neemt sterk toe. In de praktijk komt deze kennis nauwelijks aan bod, terwijl antisociaal gedrag voortkomt uit een mix van sociale, psychologische én neurobiologische factoren. Professionals die werken met antisociale jongeren zouden daarom gebaat zijn bij deze kennis.

Doel

Hersenontwikkeling en de invloed daarvan op het gedrag bij jongeren met antisociaal gedrag is een nog onderbelicht onderwerp binnen het dagelijks handelen van professionals en in hun opleiding. Het HU-lectoraat Zorg en Veiligheid is daarom in samenwerking met Hogeschool Windesheim een onderzoek gestart met als doel het versterken van neurowetenschappelijke kennis bij zowel studenten, docenten als professionals.

Resultaten

Als eindproduct van Neurocriminologie voor toekomstige hbo-professionals is de HU-projectpagina van Brainstorm in het leven geroepen.

Looptijd

01 mei 2019 - 01 mei 2021

Aanpak

Bij studenten, docenten en professionals werd in kaart gebracht welke kennis zij al hebben, welke houding ten opzichte van neurowetenschappelijke kennis ze hebben, en welke kennis men graag op zou doen.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Hogeschool Windesheim Zwolle

Wil je samenwerken of heb je een vraag?