Kritikos: Reflecteren op AI-gebruik met een digitale assistent

  • Project
  • mei 2025 – december 2027
Onderzoeksproject Kritikos
Generatieve AI-tools zoals ChatGPT worden veel gebruikt door studenten. Hoewel ze het leren kunnen ondersteunen, kan onkritisch gebruik leiden tot oppervlakkig leren en afhankelijkheid. KRITIKOS is een digitale reflectiepartner die studenten helpt bewuster om te gaan met AI door reflectievragen te stellen, in plaats van antwoorden te geven.

Doel

Het doel van KRITIKOS is (aankomende) professionals te ondersteunen bij het ontwikkelen van kritische AI-geletterdheid. De educatieve chatbot stimuleert dialoog en reflectie, helpt studenten bewuste en ethisch verantwoorde keuzes te maken over hun AI-gebruik en versterkt hun eigenaarschap over leren. Zo draagt KRITIKOS bij aan toekomstbestendig onderwijs en een lerende beroepspraktijk waarin mens en technologie elkaar versterken.

"Kritikos is een concrete oplossing van een bekend probleem"

Docentopleider

 

Resultaten

  • Werkend prototype van KRITIKOS, getest met studenten en docenten in het hoger onderwijs
  • Inzicht in hoe studenten AI gebruiken en erop reflecteren
  • Handleidingen, werkvormen en formats voor inzet in de onderwijspraktijk
  • Wetenschappelijke publicaties over value-sensitive design en AI-geletterdheid

Looptijd

01 mei 2025 - 31 december 2027

Aanpak

KRITIKOS wordt ontwikkeld volgens de Value Sensitive Design (VSD) aanpak, in co-creatie met studenten, docenten, onderzoekers en ICT-ontwikkelaars. Door iteratief testen en gezamenlijk ontwerpen zorgen we dat de tool aansluit de waardes van de betrokken stakeholders en bijdraagt aan verantwoord AI-gebruik. 

Betrokken HU-onderzoekers

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Esther Zeedijk

Esther Zeedijk

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren