Hoe kunnen modebedrijven consumenten bewegen naar een duurzame kledingkast?

We produceren en consumeren meer mode dan we nodig hebben, met te veel impact op mens en milieu. Mode aankopen zijn vaak impulsief en worden ter plekke, in de winkel besloten. Daar ligt dus een kans, maar wanneer gaan we als consument vaker voor duurzame mode kiezen, en hoe kunnen duurzame mode retailers ons daartoe verleiden?

Doel

Annuska werkt vanuit Lectoraat Marketing en Customer Experience (HU) samen het Copernicus Institute of Sustainable Development (Universiteit Utrecht) aan promotie onderzoek. Het doel van haar promotieonderzoek is om vanuit marketing perspectief bij te dragen aan duurzaamheidsdoelstellingen en consumenten te bewegen naar een duurzame kledingkast.

Looptijd

01 november 2020 - 31 december 2024

Aanpak

Dit mixed-method onderzoek kent vier deelstudies, waaronder 1) literatuuronderzoek naar factoren die consumenten beïnvloeden om duurzame mode te kiezen, 2) interviews met duurzame mode retailers hoe zij consumenten overtuigen, 3) een verdiepende vergelijking tussen twee perspectieven voor Resale, en 4) kwantitatief onderzoek.

Betrokken HU-onderzoekers

• Annuska Tubast
    Annuska Toebast
    • Docent-onderzoeker
  • Lector Tijs Timmerman
    Tijs Timmerman
    • Lector
    • Lectoraat: Marketing en Customer Experience

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Annuska Tubast

Annuska Toebast