Hoe kunnen modebedrijven consumenten bewegen naar een duurzame kledingkast?
Doel
Annuska werkt vanuit Lectoraat Marketing en Customer Experience (HU) samen het Copernicus Institute of Sustainable Development (Universiteit Utrecht) aan promotie onderzoek. Het doel van haar promotieonderzoek is om vanuit marketing perspectief bij te dragen aan duurzaamheidsdoelstellingen en consumenten te bewegen naar een duurzame kledingkast.
Resultaten
Het promotie onderzoek heeft de vorm van een monografie. Tussentijds worden deelresultaten verspreid, bijvoorbeeld in de vorm van blogs bij SWOCC, samenwerking met het UU Sustainable Behavior team & UU fashion onderzoekers, bijdrage aan (internationale, academische) congressen zoals PLATE, en door kennis te delen in onderwijs op de Hogeschool Utrecht (bijv. in de Minor ‘Marketing van duurzame oplossingen’).
In een deel van het onderzoek wordt het SHIFT framework gehanteerd als analytische lens. In onderstaande kennisclip legt Annuska deze lens kort uit.
iFrame:Looptijd
01 november 2020 - 31 december 2024
Aanpak
Dit mixed-method onderzoek kent vier deelstudies, waaronder 1) literatuuronderzoek naar factoren die consumenten beïnvloeden om duurzame mode te kiezen, 2) interviews met duurzame mode retailers hoe zij consumenten overtuigen, 3) een verdiepende vergelijking tussen twee perspectieven voor Resale, en 4) kwantitatief onderzoek.