Promotieonderzoek: Het ontwerpen van een responsief curriculum voor lerarenopleidingen in het hbo
Doel
We nemen in dit promotieonderzoek een ontwerpperspectief in, omdat er nog nauwelijks ontwerpkennis is over het ontwikkelen van beroepsgerichte curricula. Het levert wetenschappelijk gefundeerde ontwerpkennis op. Met deze ontwerpkennis kunnen lerarenopleidingen in het hbo (binnen en buiten de Hogeschool Utrecht) deze, en vergelijkbare vraagstukken aanpakken.
Resultaten
Het beoogde resultaat is wetenschappelijke ontwerpkennis over responsiviteit van een hbo curriculum. Daarnaast is het de bedoeling dat er een directe doorwerking ontstaat bij de betrokken lerarenopleidingen. Er zijn een aantal lerarenopleidingen van Instituut Archimedes en de opleidingsscholen waarmee zij samenwerken, direct betrokken in dit promotieonderzoek. Voor het breder valideren van de beoogde kennis participeren ook andere lerarenopleidingen in dit promotieonderzoek.
Looptijd
02 januari 2020 - 02 januari 2024
Aanpak
Tijdens dit promotieonderzoek werken we met een model voor ontwerpgericht onderzoek dat uit drie ontwerpstappen bestaat: 1) Analyse/exploratie, 2) ontwerp/constructie en 3) evaluatie/reflectie. We ontwikkelen interventies voor een cluster van lerarenopleidingen in een longitudinaal onderzoek. Tijdens deze ontwerpstudie worden drie valideringsstudies verricht voor het verhogen van de kwaliteit en de beoogde overdraagbaarheid.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de Open Universiteit en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), en de co-promotor vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs is dr. Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs).