Promotieonderzoek: Het ontwerpen van een responsief curriculum voor lerarenopleidingen in het hbo
Doel
We nemen in dit promotieonderzoek een ontwerpperspectief in, omdat er nog nauwelijks ontwerpkennis is over het ontwikkelen van beroepsgerichte curricula. Het levert wetenschappelijk gefundeerde ontwerpkennis op. Met deze ontwerpkennis kunnen lerarenopleidingen in het hbo (binnen en buiten de Hogeschool Utrecht) deze, en vergelijkbare vraagstukken aanpakken.
Resultaten
Het beoogde resultaat is meerdelig:
- Wetenschappelijke ontwerpkennis over responsiviteit van een hbo curriculum;
- Directe doorwerking bij betrokken lerarenopleiding, o.a. van de HU en hun opleidingsscholen;
- Breder valideren van de beoogde kennis door participatie van andere lerarenopleidingen.
Looptijd
01 februari 2020 - 31 januari 2024
Aanpak
Tijdens dit promotieonderzoek werken we met een model voor ontwerpgericht onderzoek dat uit drie ontwerpstappen bestaat: 1) Analyse/exploratie, 2) ontwerp/constructie en 3) evaluatie/reflectie. We ontwikkelen interventies voor een cluster van lerarenopleidingen in een longitudinaal onderzoek. Tijdens deze ontwerpstudie worden drie interviewstudies verricht voor het verhogen van de kwaliteit en de beoogde overdraagbaarheid.
"We staan voor een uitdagende opdracht waarin meer flexibiliteit en maatwerk gevraagd wordt en waarbij samenwerking met bijvoorbeeld opleidingsscholen steeds belangrijker wordt"
Sabine van Eldik, secretaris Algemeen directurenoverleg educatieve faculteiten (Aanbevelingsbrief promotievoucher)
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de Open Universiteit en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), en de co-promotor vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs is dr. Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs).