Community vorming tijdens het opleiden van academische leerkrachten
Academisch geschoolde leerkrachten kunnen in het primair onderwijs op allerlei manieren bijdragen. Scholen maken echter nog onvoldoende gebruik van hun kennis en kunde. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een gemeenschap van studenten en opleiders met de focus op het vergroten van de onderzoekende cultuur binnen de opleidingsscholen en -instituten.
Doel
Dit project wil bijdragen aan:
- Het vergroten van de onderzoekende cultuur binnen scholen en opleidingsinstituten
- Het versterken van de positie van de academische leerkracht binnen de Opleidingsschool Utrecht-Amersfoort
- De vier werelden (hogeschool, studenten, universiteit en werkveld) dichter bij elkaar te brengen.
Resultaten
Dit onderzoek werkt toe naar de volgende beoogde opbrengsten (ondersteund vanuit het PRIME framework; zie Greven & Andriessen, 2019):
- Ten behoeve van kennisontwikkeling ontwikkelen we een beknopte en toegankelijke onderzoeksrapportage.
- Ten behoeve productontwikkeling ontwikkelen we tools/activiteiten om community vorming bij studenten en opleiders van de academische lerarenopleiding te stimuleren.
- Ten behoeve van persoonsontwikkeling willen we een bijdrage leveren aan gemeenschapsvorming van studenten en opleiders binnen de academische lerarenopleiding.
- Ten behoeve van systeemontwikkeling ontwikkelen we een bijdrage aan de positie van de academische leerkracht binnen Opleidingsschool Utrecht-Amersfoort.
Looptijd
01 maart 2022 - 01 maart 2023
Aanpak
We maken gebruik van een participatieve actieonderzoeksgerichte methode: we betrekken studenten en opleiders van de academische lerarenopleiding actief in het onderzoeksproces. Verder zijn de onderzoeksactiviteiten niet alleen gericht op het vergaren van kennis, maar ook op het verbeteren van het handelen.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Instituut Theo Thijssen, Universiteit Utrecht en de samenwerkende schoolbesturen werken in dit project samen.