Praatplaat Programmatisch Toetsen

Een groeiend aantal opleidingen in het hoger onderwijs heeft programmatisch toetsen geïmplementeerd. Programmatisch toetsen is een toetsconcept waarin de formatieve en summatieve functie van toetsen wordt verweven. Hoewel er consensus is over de theoretische principes van programmatisch toetsen, maken opleidingen verschillende concrete ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context.

Doel

Met dit project gaven we inzicht in de overwegingen die een rol spelen bij het maken van die ontwerpkeuzes binnen de principes van programmatisch toetsen én hoe die passen bij de opleiding specifieke context waarin programmatisch toetsen geïmplementeerd is.

Behaalde resultaten

Dit project heeft geresulteerd in:

• Een overzicht van mogelijke ontwerpkeuzes en context-specifieke opleidingskenmerken binnen de 12 principes van programmatisch toetsen.
  • Zes rijke casusbeschrijvingen waarin ontwerpkeuzes, onderliggende afwegingen en argumenten bij de ontwerpkeuzes in kaart worden gebracht.
  • Een kader waarmee effecten van verschillende ontwerpkeuzes kunnen worden onderzocht

Publicaties en presentaties:

• Agricola, B.T., Vos, M., Baartman, L., & Van Schilt-Mol, T. (2023). Towards a new balance in functions of assessment: shifting from formative and summative to a continuum of stakes. Eleven design choices in programmatic assessment [Factsheet]. HU University of Applied Sciences, Utrecht, The Netherlands. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.27443.20004
  • Agricola, B.T., Vos, M., Baartman, L., & Van Schilt-Mol, T. (2023). Naar een nieuwe balans in toetsfuncties: van formatief en summatief naar een continuüm van beslissingen. Elf ontwerpkeuzes in programmatisch toetsen [Factsheet]. Hogeschool Utrecht, Utrecht, Nederland. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.30798.64324
  • Agricola, B.T., De Vos, M., Baartman, L., & Van Schilt-Mol, T. (2023, 22-23 juni). Programmatic Assessment Design Choices [Presentatie]. Assessment in Higher Education Conference 2023, Manchester, Verenigd Koninkrijk.
  • Agricola, B.T., Bohnen, N., Schellekens, L., & Liebrechts, N., De Vos, M., Van Schilt-Mol, T., Baartman, L., Van Ierland, S., Van der Schaaf, M., Van der Vleuten, C., & Bok, H. (2023, 6 juli). Programmatisch toetsen: naar een nieuwe balans tussen formatief en summatief [Symposium]. Onderwijs Research Dagen (ORD) 2023, Amsterdam.
  • Agricola, B.T., De Vos, M., Baartman, L., & Van Schilt-Mol, T. (2023, 23 augustus). Towards a new balance in functions of of assessment: shifting from formative and summative to a continuum of stakes [Presentatie]. European Association of Research in Learning and Instruction (EARLI) 2023, Thessaloniki, Griekenland.
  • Agricola, B.T., De Vos, M., Baartman, L., & Van Schilt-Mol, T. (2023, 27 september). Ontwerpkeuzes van hbo opleidingen binnen de principes van programmatisch toetsen [Presentatie]. Van foto naar film, Congres programmatisch toetsen 2023, Ede. .
  • Baartman, L., & Agricola, B.T. (2023, 30okt-3nov). Ontwerpkeuzes voor programmatisch toetsen [Online Presentatie]. Week van toetsbekwaamheid, Netwerk toetsbekwaamheid.
  • Agricola, B.T., De Vos, M., Baartman, L., & Van Schilt-Mol, T. (2023). Naar een nieuwe balans in toetsfuncties: van formatief en summatief naar een continuüm van beslissingen. Presentatie. Landelijk leernetwerk programmatisch toetsen, Domstad Utrecht.
  • Agricola, B.T. (2023). Inspiratiesessie Programmatisch toetsen. Online Presentatie. Commerciële Economie, Hogeschool Utrecht, Utrecht.
  • Van Schilt-Mol, T., Baartman, L., & Agricola, B.T. (2023, 14 december). Programmatisch toetsen: de ontwikkeling van studenten volledig in beeld [Online Masterclass]. Boom Docentacademie. 14 december.

Looptijd

01 september 2022 - 30 augustus 2023

Aanpak

Eerst zijn 30 beschikbare portretten van opleidingen die programmatisch toetsen hebben geïmplementeerd kwalitatief geanalyseerd op hun ontwerpkeuzes en opleiding specifieke kenmerken. Vervolgens gaven verdiepende interviews duiding aan de onderliggende afwegingen en argumenten bij die gemaakte ontwerpkeuzes.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

De betrokken partner was dr. Tamara van Schilt - Mol, lector van het lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

Wil je meer weten of heb je een vraag?