Sofie Sergeant | Bijzonder lector inclusie en veerkracht in het onderwijs

Sofie Sergeant

Lector

Per 1 mei 2025 is Sofie Sergeant aangesteld als bijzonder lector ‘Inclusie en Veerkracht in het Onderwijs’ bij lectoraat Jeugd van kenniscentrum Sociale Innovatie. Deze opdracht sluit aan bij het focusgebied ‘Ruimte maken voor diversiteit en inclusie’, waarin Sofie al een trekkersrol vervult. Ze blijft daarnaast verbonden aan de bachelor- en masteropleidingen van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek (IvOO) aan de HU, waar lectoraat Jeugd al een nauwe samenwerking mee kent.

Het initiatief voor dit vierjarige bijzonder lectorschap komt van vijf samenwerkende onderwijsbesturen en samenwerkingsverbanden in regio Noord-Holland Noord. Sofie Sergeant wil deze periode ook gebruiken om verbindingen te leggen tussen diverse regio’s binnen en buiten Nederland, zodat kennis uit landelijke en internationale activiteiten en de verschillende huidige en toekomstige onderzoeksprojecten (binnen de Utrechtse regio, binnen de onderzoeksgroep IncluZie en voor OCW) elkaar kan versterken en verrijken. Als bijzonder lector legt Sergeant ook de verbinding met lerarenopleidingen binnen en buiten de HU.

Sofie haar onderzoek en onderwijs richten zich voornamelijk op de implementatie van inclusief onderwijs. Samen met studenten, kinderen, ouders en professionals werkt ze aan scholen waar elk kind kan leren en meedoen. Haar werk is altijd inclusief en actiegericht: met betrokkenen, voor verandering in de praktijk.

Opleidingsgeschiedenis

  • Promotie: “Working Together, Learning Together. Towards Universal Design for research” 28 mei 2021 .
  • Doctoral School VUmc 2016-2021.
  • Voortgezette Opleiding Bewegingsexpressie, dans en drama in begeleiding en hulpverlening 1999-2002. Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Dansacademie Tilburg / Nederland.
  • Pedagogische wetenschappen / orthopedagogiek Universiteit Gent - 3e lic orthopedagogiek: juli ’98: cum laude.
    • Thesisonderwerp ‘Omdat ik van een Turkse vrouw geboren ben’, een belevingsonderzoek bij Turkse kinderen in Gent, promotor Dr. J.P. Verhaeghe 9000 Gent
    • Academische initiële lerarenopleiding in de psychologie en de pedagogische wetenschappen

Expertises

  • Diversiteit & inclusie
  • Inclusief onderwijs
  • Inclusief onderzoek - Arts Based Research

Werkervaring

  • 2016–2021 – Disability Studies in Nederland:
    • Coördinator Academische Werkplaats Disability Studies
    • Projectcoördinator Disability Studies in Nederland
    • Onderzoeker Disability Studies in Nederland / VU Amsterdam
    • Onderwijscoördinator Disability Studies in Nederland met ontwikkeling van les- en studiemateriaal gerelateerd aan het academisch vakgebied Disability Studies
  • 2016–2020 – Freelance trainer voor vzw Konekt en andere organisaties m.b.t. thema’s:
    Co-creatie / inclusief onderzoek / netwerkontwikkeling / afscheid nemen, ouder worden, zorg rond het levenseinde, dementie / verslaving en verstandelijke beperking / sociale en communicatieve vaardigheden / burgerschapsmodel en Quality of Life / vorming geven aan/met mensen met een verstandelijke beperking / non-verbale methodieken / communicatie met ondersteuning van beeldmateriaal (ontwikkeling van de app Ebb)
  • 2015–2021 – Hogeschoolhoofddocent bij IvOO en Lectoraat Jeugd aan de HU
  • 2012–2016 – Wetenschappelijk medewerker voor UGent m.b.t. beeldboekontwikkeling i.s.m. kunstenaar Saar De Buysere
  • 2004–2017 – Educatief stafmedewerker vormingscentrum Handicum / vzw Konekt
  • 1998–2004 – Coördinator van een dagcentrum voor volwassenen met een matig en ernstig verstandelijke beperking van vzw Oranje in Brugge
  • Vanaf 1998 – Begeleiden van VU-, UGent- en HOGent-studenten: stage, oefeningen, thesis

Publicaties


Projecten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?