AMUSE

Het AMUSE project streeft naar actieve samenwerking tussen Oekraïense en Europese instellingen voor hoger onderwijs (HEI) op het gebied van inclusief en speciaal onderwijs. Het voorziet leraren van augmentatieve en alternatieve communicatiemethoden (AAC) om kinderen met spraakproblemen te ondersteunen. Dit zal resulteren in een op AAC gebaseerd kleuterboek, een enorm open online course (MOOC) voor werkende leraren, en verbeterde curricula die inclusiviteit en toegankelijkheid in het Oekraïense onderwijssysteem bevorderen.

A teacher teaching a child

Doel

Dit internationale initiatief streeft een positieve invloed uit te oefenen op het leerklimaat in Oekraïne, met name op de gereedheid en vaardigheden van docenten, en het creëren van een meer inclusieve onderwijsomgeving. De opleiding van aankomende leraren, vooral op het gebied van natuurwetenschappen, zal kinderen met spraakproblemen voorzien van kennis en begrip van de fundamentele ideeën van de wereld waarin ze leven en die hun leven beïnvloeden.

Looptijd

01 november 2024 - 11 november 2027

Projectnieuws en evenementen

Aanpak

In samenwerking met de Universiteit van Oslo zal de HU de volgende resultaten nastreven:

  • Een op AAC gebaseerd leerboek ‘Wereld om Ons Heen voor Kleuterscholen’, het eerste leerboek voor kinderen met spraakproblemen in Oekraïne.
  • Een trainingscursus ‘Inclusie en AAC-materiaal Ontwikkeling’ voor 150 werkende leraren (MOOC).
  • Een internationale conferentie 'AAC en Inclusie in het Onderwijs van Natuurwetenschappen op Verschillende Niveaus', gehouden in Oekraïne, waarbij 200 leraren van kleuter-, basis-, middelbare en universitaire niveaus samenkomen.
  • Een wetenschappelijke en praktische conferentie 'Inclusie en AAC in Onderwijs en Onderzoek' gericht op 100 bachelor-, master- en doctoraatsstudenten van partnerinstellingen en daarbuiten.
 

"Het aantal Oekraïense kinderen dat gestopt is met spreken op school stijgt. Samen met de Oekraïense leraren leren we over AAC en inclusief onderwijs om de lerarenopleiding hiermee te verrijken."

Sofie Sergeant

Impact op het onderwijs

Ons project zal de didactiek en benaderingen van het hoger onderwijs in de EU aanpassen en overnemen om curricula te actualiseren, bestaande cursussen te herzien en nieuwe cursussen te ontwikkelen. Alle resultaten (cursussen voor studenten, MOOC en het leerboek) zullen uitgebreid worden getest en gepromoot in Oekraïense onderwijsinstellingen op verschillende niveaus. We hopen hiermee wat barrières in het Oekraïense onderwijssysteem weg te nemen en het toegankelijk te maken voor iedereen.

Symposium: Inclusie in het onderwijs, met een focus op AAC

Hoe kunnen we leeromgevingen creëren waarin alle stemmen—gesproken of niet—worden gehoord, gewaardeerd en ondersteund?

Het thema ‘inclusie in het onderwijs met een focus op AAC’ richt zich op kinderen met gehoor- of spraakbeperkingen, selectief mutisme en neurodivergente profielen. Samen met onze keynote sprekers benadrukken we het belang van emotionele sensitiviteit en laten we zien hoe AAC een sleutelrol kan spelen in de ondersteuning van deze kinderen gedurende hun hele schoolloopbaan.

Met het winnen van de European Capitals of Inclusion and Diversity Award onderstreept gemeente Utrecht haar voortrekkersrol op het gebied van sociale gelijkheid. Vanuit deze ambitie zet project AMUSE zich actief in om inclusie te bevorderen binnen het Oekraïense onderwijs.

  • Datum: 01 – 10 – 2025
  • Tijd: 09:30 – 17:30
  • Locatie: Padualaan 101, Science Park, Utrecht & Online
  • Aanmelden: Gratis

Het symposium bijwonen? Meld je aan via de onderstaande knop!

Betrokken HU-onderzoeker

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners