Veranderwerkplaats: Toekomstbehendig organiseren in het PO

  • Project
  • juni 2025 – september 2026
Docent Kirsten VanLommel in gesprek met 6 studenten

Hoe blijf je als school wendbaar in een snel veranderende wereld? In dit project werken leraren, schoolleiders en onderzoekers in zogenaamde Veranderwerkplaatsen samen aan het versterken van hun toekomstbehendigheid én innovatief vermogen, zodat scholen beter kunnen inspelen op nieuwe uitdagingen en kansen in het onderwijs.

Doel

Het project heeft als doel om scholen te ondersteunen in het versterken van hun innovatief vermogen en toekomstbehendigheid. We brengen op een evidence-informed manier in kaart hoe gewerkt wordt aan toekomstbehendigheid, onderzoeken welke factoren en mechanismen hierbij een rol spelen en ontwikkelen en testen interventies die daaraan bijdragen. Zo ontdekken scholen wat toekomstbehendig organiseren in hun eigen context betekent.

Resultaten

Het project levert een handelingsmodel, praktische instrumenten en casusportretten op die scholen ondersteunen bij het versterken van hun innovatief vermogen en toekomstbehendigheid.

Looptijd

01 juni 2025 - 01 september 2026

Aanpak

Het project kent vier fasen:

  • Fase 1: Het ontwikkelen van een denkmodel voor toekomstbehendig organiseren;
  • Fase 2: Het verzamelen van praktijkinzichten via interviews van (good) practices gericht op toekomstbehendig organiseren en in kaart brengen van het innovatief vermogen;
  • Fase 3: In Veranderwerkplaatsen wordt gewerkt aan het analyseren, ontwerpen, testen en evalueren van interventies;
  • Fase 4: Het ontwikkelen van een handelingsmodel en praktische instrumenten gericht op het stimuleren van toekomstbehendig organiseren die scholen direct kunnen toepassen.

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?