Ondermijning in Rotterdam aangepakt met oplossing van HU-studente

Bij de politie is het bestrijden van ondermijning tot één van de topprioriteiten bestempeld, maar een integrale aanpak van de bestrijding blijkt in de praktijk lastig. HU-studente Evelien van de Wetering, rechercheur bij de politie Rotterdam én flexibel deeltijdstudent Integrale Veiligheidskunde (IVK), heeft met haar afstudeeropdracht een interactieve netwerkkaart ontwikkeld, die het politiekorps Rotterdam helpt sneller en efficiënter te handelen bij signalen van ondermijning. “Als we met dit ontwerp ook andere zaken kunnen borgen zou dat heel mooi zijn.”

EvelienWaarom is ondermijning zo’n belangrijk thema bij de politie? Evelien legt uit: “Bij ondermijning mengt de onderwereld zich met de bovenwereld. Criminelen hebben immers de bovenwereld nodig om hun activiteiten uit te voeren. Denk aan het huren van panden, witwassen of cybercrime. Het is een groot maatschappelijk probleem. Criminelen ondermijnen met deze activiteiten de democratische rechtstaat. Door ondermijning aan te pakken, hoop je te voorkomen dat de tentakels van criminelen overal in gaan zitten. Niet zo gek dat dit hoog op de agenda staat van de politie Rotterdam. Maar in de praktijk blijken voor veel politiemedewerkers de signalen van ondermijning moeilijk te interpreteren of weten ze niet wie ze kunnen benaderen bij vermoedens hiervan.” Om overzicht en duidelijkheid te scheppen in de aanpak, vroeg het Programmateam Ondermijning van het Rotterdamse korps of Evelien een instrument kon ontwikkelen om de betrokken partners inzichtelijk en makkelijk toegankelijk te maken.

Speerpunten in kaart gebracht

“Vanuit de plannen die de verschillende districten binnen de eenheid Rotterdam hebben opgesteld, heb ik de speerpunten van ondermijning per district in kaart gebracht - zoals winkelstraatproblematiek, illegale prostitutie, bedrijventerreinen. Om vervolgens in gesprek met de districten de juiste partners aan de verschillende speerpunten te koppelen. Nadat ik alles had gebundeld, ben ik met een grafisch vormgever aan de slag gegaan om een makkelijke en toegankelijke tool te ontwikkelen die politiemedewerkers helpt bij het proactief handelen bij de aanpak van ondermijning.” Zo ontstond de door Evelien ontworpen interactieve netwerkkaart ‘Partners aanpak ondermijning regio Rotterdam’. Een interactieve tool (pdf) die politiemedewerkers vanaf hun smartphone, laptop of desktop makkelijk kunnen raadplegen en waarbij ze binnen twee clicks zien welke partner ze kunnen benaderen bij signalen van ondermijning. Eenduidig en eenvoudig.

Interesse vanuit andere korpsen

De tool is sinds vorig jaar oktober in gebruik genomen binnen de eenheid Rotterdam en Evelien heeft van veel collega’s al positieve geluiden gehoord. De kaart wordt regelmatig gedeeld onder collega’s en ook de gebruiksvriendelijkheid van de tool wordt gewaardeerd. “Ik kreeg onlangs een berichtje van een collega uit Den Haag die graag het ontwerp van de interactieve netwerkkaart wil gebruiken voor haar eenheid, die zich richt op een ander thema dan ondermijning. Daaruit blijkt dat mijn ontwerp ook meer generieke toepassingsmogelijkheden heeft. Dat vind ik wel het mooiste compliment wat ik heb gehad. We zijn natuurlijk niet alleen met ondermijning bezig bij de politie, dus als we met dit ontwerp ook andere zaken kunnen borgen zou dat heel mooi zijn.”

Generiek toepasbaar ontwerp

Leerteambegeleider, medelezer en expertdocent Ontwerpen Ab Bertholet is ook enthousiast over het eindresultaat. “Een ontwerpopdracht is voor onze studie relatief nieuw. Vaak lieten we studenten opdrachten doen waarbij ze een probleem moesten analyseren om op basis daarvan tot aanbevelingen te komen. Met een ontwerpopdracht ga je echt aan de slag met een praktische oplossing. Dit ontwerpproject is extra bijzonder omdat het ook laat zien hoe je vanuit de ontwerpoplossing voor een specifiek probleem tot een generiek toepasbaar ontwerp kan komen. Zo is Evelien tot een oplossing gekomen die met minimale aanpassingen ook toegepast kan worden op andere plekken binnen de politieorganisatie. Een landelijke uitrol van het ontwerp is niet ondenkbaar."