AI en bananen: studenten ICT werken aan duurzame projecten Capgemini

bananen
Je wil bananen niet te onrijp plukken, maar zeker ook niet te rijp. Hoe schat je als zelfstandige boer nu het beste moment in, rekening houdend met de tijd die het duurt om van het land tot de markt te komen? Daar kan AI prima een handje bij helpen. Een mooi project voor studenten van de HU-opleiding ICT, in opdracht van Capgemini.

Capgemini kreeg de vraag naar een rijpheidsscanner voor bananen via een ngo, vertelt managing consultant Luc Baardman. “Ze zeiden: Onze boeren rijden hun producten van het land, komen bij de markt en dan is de helft al verrot. Is daar niet iets op te bedenken? We hebben het dan over kleine boerderijen, met minder dan twee hectare aan land. Traditionele boeren, die al generaties lang hetzelfde werken en nog niet de vruchten plukken van digitale technologie.” Luc benaderde de opleiding ICT van de HU: is dit niet een mooi project voor jullie studenten? Redouan Bouayad, Ruben Haisma, Guus ten Hagen, Ole den Hertog en Damian Plomp gingen ermee aan de slag.

Social Return on Investment

Het was niet de eerste samenwerking met de HU. Studenten werkten eerder in opdracht van Capgemini al aan een risicoklasse voor overstromingen en droogte, aan een meetmethode van koolstofconcentratie in de grond en aan een manier om de grenzen van een perceel vast te leggen op basis van satellietfoto’s. De opdrachten komen van Capgemini, een wereldwijd consultancy- en technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in IT-diensten, bedrijfsconsultancy en digitale transformaties. Met FARM wil het bedrijf kleine boeren in niet-Westerse landen ondersteunen met ICT-toepassingen, als onderdeel van de Social Return on Investment (SROI), vertelt Luc. “We vinden dat we de verplichting hebben om een deel van onze winst ten goede te laten komen aan onze maatschappij. Daar is het SROI-programma voor. Om nog meer impact te hebben en daarnaast een ontwikkelingskans te creëren, hebben we contact gezocht met de HU. Zij hebben allemaal leergierige ICT-studenten die gebaat zijn bij goede praktijkopdrachten, wij hebben een onuitputtelijke voorraad mooie projecten op het gebied van data-analyse en machine learning. Zo zoeken we constant naar nieuwe innovaties, inspireren wij onze klanten en bieden we studenten een waardevolle leerervaring.”

"Deze opdrachten gaan over duurzaamheid, over de wereld een stukje beter maken. Dat slaat aan."

Docent Joost Vanstreels

Studenten lopen vooruit

“Voor onze collega’s zijn deze projecten een bron van inspiratie”, vervolgt Luc. “We laten zien hoeveel goeds je kan doen met datatechnologie en zetten ons daarbij neer als aantrekkelijke werkgever. Ook voor studenten, die misschien later wel bij ons willen en kunnen komen werken. Ze leren alvast hoe het er bij ons in de praktijk aan toe gaat; dat je een heldere business case moet hebben, gestructureerd moet werken.” Damian kan dat namens zijn studententeam beamen. “Een belangrijke les daarbij was hoe cruciaal het is het project goed af te bakenen en te zorgen voor een goede planning. Het gedegen uitvoeren van onderzoek, het op een heldere manier uitwerken, het regelmatige overleggen met de opdrachtgevers… De professionele werksfeer was voor ons een positieve ervaring. Daarnaast hebben we gemerkt dat goede samenwerking binnen het team essentieel is om tot een succesvol resultaat te komen. Heldere communicatie en afstemming zorgen ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit en de voortgang van het project optimaal verloopt.”

Gevraagd naar de grootste verrassingen noemt Damian: de praktische toepasbaarheid van de nieuwste technologieën. Luc is vooral verrast door hoe studenten met die technologieën weten om te gaan. “We zijn elk jaar verbaasd hoe snel ze nieuwe technologie oppikken of zelfs met technologie komen waar wij nog niet van gehoord hebben.”

Op het cv

“De FARM-projecten worden aangeboden aan tweedejaarsstudenten. Is dat niet heel vroeg in de studie? HU-docent Joost Vanstreels: “Zeker, maar we doen dat heel bewust. Ze werken in groepen en krijgen extra begeleiding. In het vierde jaar moeten ze individueel een afstudeerstage lopen; deze projecten helpen de drempel alvast wat te verlagen. Verder is het voor studenten gewoon heel inspirerend om met echte opdrachten te werken, van een echt bedrijf dat blij is met hun opbrengsten. Studeren reageren dan ook heel enthousiast. Deze opdrachten van Capgemini gaan bovendien over duurzaamheid, over de wereld een stukje beter maken. Dat slaat aan. Het zijn inspirerende opdrachten die goed laten zien wat een student in huis heeft. Dat is ook voor toekomstige werkgevers interessant; studenten zetten de projecten vaak op hun cv. Terecht.” 

Damian: “Het was bijzonder hoe positief het project werd ontvangen, op de beurs bij het hoofdkantoor van Capgemini waar we voor waren uitgenodigd. Dat hadden we niet verwacht, aangezien het toch een project was van tweedejaarsstudenten. Wij zijn erg blij met het behaalde resultaat."

Deel dit artikel