Nieuwe master slaat brug tussen technologie en creativiteit

Data wordt wel ‘het nieuwe goud’ genoemd. Bedrijven beschikken over een overvloed aan data, maar weten onvoldoende wat ze ermee moeten. De nieuwe master Data Driven Design van Hogeschool Utrecht richt zich precies daarop: het ontwikkelen van aantrekkelijke concepten, producten en diensten op basis van en door interactie met data. Bedrijven zitten te springen om zulke professionals.

De afgelopen jaren staat big data in de belangstelling: door slimme analyse van grote hoeveelheden data kun je veel voorspellen. Opleidingen data-analyse sprongen als paddenstoelen uit de grond. Ook het ontwerpen van digitale producten zoals apps en media krijgen veel aandacht. Maar toch ontbrak er iets in het opleidingslandschap, vonden Hans Bouwknegt, lector Crossmedia Business, en Hans de Clercq, directeur van het Instituut voor Media van Hogeschool Utrecht.

Samenwerking

“Nieuwe, slimme technologie biedt unieke mogelijkheid om meer en beter de interactie met burgers en consumenten aan te gaan”, zegt Hans de Clercq. “De data die je bij die interactie kunt verzamelen, biedt de mogelijkheid om hun wensen en behoeften nog beter in te vullen. Op een evidence-based manier, want op basis van harde data kun je zo nieuwe producten, diensten en werkwijzen ontwikkelen.” Maar een opleiding die daarvoor een gedegen basis legt, bestond nog niet. En dus gingen Bouwknegt en De Clercq aan de slag, in nauwe samenwerking met bedrijven, omroepen en andere organisaties.

Nieuwe generatie

“Meer dan in andere masters gebeurt, gaan we de brug slaan tussen creativiteit en data science”, zegt De Clercq. In vorige banen bouwde hij veel ervaring op bij commerciële zenders, de publieke omroep en producenten. Bouwknegt is, naast zijn baan als lector, nauw betrokken bij de nieuwe voorhoede in de creatieve industrie. De Clercq: “Met de master kunnen we helpen een nieuwe generatie van digital creatives op te leiden. Er is een enorme behoefte aan dit soort professionals. Natuurlijk binnen de creatieve industrie, een sector die groter is en sneller groeit dan bijvoorbeeld de ICT. Maar ook binnen andere sectoren zoals bedrijfsleven, zorg, onderwijs of overheid.”

Datalab

Volgens Cathelijn Timmers, opleidingsmanager van de nieuwe master, houdt de betrokkenheid van het werkveld niet op nu het programma staat. “Elk blok heeft een centraal thema, met een opdracht die direct afkomstig is uit de beroepspraktijk. In het datalab werk je in een team met data uit het werkveld aan een opdracht. Onderzoekers van vier HU-lectoraten op het gebied van media, techniek en communicatie brengen de studenten op de hoogte van de laatste stand van het praktijkgericht onderzoek.”

Geprikkeld

De structuur van de master is bovendien ontworpen volgens de methode van de Deense designschool Kaospilot. “We hebben veel tijd en energie gestoken in de coherentie van het curriculum”, zegt Timmers. “We nemen studenten mee in een spannend verhaal, waarin ze voortdurend geprikkeld blijven om te leren en verdieping te zoeken.” Een onderzoek naar belangstelling onder studenten voor deze master liet zien dat de opleiding op de goede weg zit: “Normaal krijg je enkele tientallen reacties op zo’n onderzoek”, zegt Timmers. “Wij kregen er 700, waarvan 45 procent te kennen gaf belangstelling te hebben.”

Accreditatie

De master Data Driven Design is officieel geaccrediteerd en gaat in september 2018 van start. De Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft aan de hand van de Toets Nieuwe Opleiding positief geoordeeld over de kwaliteit van de nieuwe opleiding. 'Met de combinatie van creatieve ontwikkeling, kennis en vaardigheden op het vlak van data-analyse heeft de opleiding een sterke troef in handen, die goed aansluit bij de behoefte in de markt. De opleiding beschikt over een betrokken team van docenten en ontwikkelaars, die een goed doordacht programma heeft neergezet,' aldus het panel van de NVAO.

De master biedt aanvankelijk plaats aan 40 studenten. Toelating vindt plaats op basis van een uitgebreid assessment. Er wordt hard gewerkt aan een deeltijdvariant. Meer informatie is te vinden op werkenstudie.hu.nl. De open avond staat gepland op 12 juni 2018.