Kaartspel helpt studenten hun onzekerheid ‘aan te kaarten’

Je begint aan de laatste fase van je studie. Je werkt zelfstandiger dan ooit aan een groot afstudeerproject. Maar: levert dat wel op wat je ervan verwacht? Ben je wel nuttig bezig? Hoe gaan mensen je beoordelen? Bij veel studenten slaat in deze fase de onzekerheid toe. Het spel ‘Aankaarten’ helpt hen die onzekerheid te (h)erkennen en productief te maken.

‘Aankaarten’ is een reflectiespel. Het helpt studenten hun alarmbellen, ankers, aanjagers en concrete acties te zien en op te schrijven. Zo worden ze zichtbaar gemaakt – waardoor je er wat mee kunt doen. Stijn Bollinger, HU-onderzoeker en een van de ontwikkelaars van het spel: “Stel dat een student nét voor het geven van een presentatie veel spanning voelt. Dit wordt ervaren als onprettig, soms zelfs verlammend. Dat is een alarmbel. Een anker kan dan zijn dat de student terugdenkt aan eerdere presentaties die heel goed gingen en een aanjager is bijvoorbeeld de interesse van het publiek die toen zorgde voor positieve energie. Een concrete actie kan zijn om die positieve eerdere presentatie-ervaringen op te schrijven en bij de hand te houden voordat de presentatie begint."

Ook voor anderen

‘Aankaarten’ is een eenvoudige tool die studenten nét even dat duwtje in de rug kan geven om van alarmbel naar actie te gaan. Het spel is ontwikkeld op basis van studentervaringen maar is ook door andere mensen goed te gebruiken, stelt Bollinger: “De context waarin je onzekerheid ervaart kan anders zijn maar de onzekerheidsgevoelens zijn hetzelfde. We zijn allemaal weleens onzeker over onze plek in een team of ons eigen kunnen.”

Het spel

Aankaarten bestaat uit 12 herschrijfbare schijfjes in 4 verschillende kleuren; daarnaast zijn er 7 Triggerkaarten, een corrigeerbare stift en een overzichtelijke handleiding. Alles past in een handig zakje. Het spel is te koop voor de kostprijs van € 34,95 (incl. BTW en excl. verzendkosten). Je kunt je bestelling doorgeven door een mail te sturen aan karin.ruiter@hu.nl. Mocht je vooraf nog wat meer informatie willen ontvangen, dan kun je via hetzelfde mailadres contact opnemen.

Achtergrond

‘Aankaarten’ kwam tot stand in het onderzoeksproject Veilige Onzekerheid van het Lectoraat Onderzoekend Vermogen, samen met de Instituten voor Recht en Ecologische Pedagogiek van Hogeschool Utrecht.

Lees hier meer over het onderzoek.