HU Kliniek werkt mee aan oplossing voor antibiotica-resistentie

Patiënten die last hebben van acne of rosacea kunnen bij de HU Kliniek Huidtherapie meedoen aan een onderzoek naar hun huidaandoening. En naar een veelbelovende therapievorm op basis van endolysines.

Patient met acné wordt behandeld in de HU Klinieken

Bij de huidaandoeningen acne en rosacea raakt de huid ontstoken. Bij (ernstige) acne of rosacea worden vaak antibiotica voorgeschreven. Deze kan echter tot antibioticaresistentie leiden bij de huidbacterie Staphylococcus aureus. En laat nou net deze bacterie mogelijk een rol spelen bij de huidaandoeningen. De precieze rol van Staphylococcus aureus is niet bekend, maar het lijkt erop dat hij ontstekingen bij deze aandoeningen kan verergeren. Ongeveer 30 procent van de mensen is drager van de bacterie.

Dankzij de koude oorlog

Het HU GEZOND&WEL Centrum Huidtherapie onderzoekt niet alleen het verband tussen acne, rosacea en de bacterie, maar onderzoekt ook de effectiviteit van een alternatieve behandeling: een nieuwe therapie op basis van endolysines, speciale enzymen die de bacterie heel gericht doden. Deze endolysines werden oorspronkelijk gebruikt door bacteriofagen: virussen die met endolysines bacteriën aanvallen. Het grote voordeel is dat er hierbij geen resistentie kan optreden. Therapie met bacteriofagen heeft echter ook nadelen. Daarom wordt nu onderzocht of ook therapie met endolysines mogelijk is, zonder gebruik via bacteriofagen.

Bekijk de documentaire die VICE/Motherboard maakte over bacteriofagen-therapie en endolysines, waarin ook Hogeschool Utrecht een rol speelt.

Het onderzoek

De huidstrijkjes in het HU-onderzoek worden afgenomen door huidtherapiestudenten van Hogeschool Utrecht en geanalyseerd door Streeklaboratorium Haarlem. De initiatiefnemer van het onderzoek is Micreos.

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op het HU GEZOND&WEL Centrum.