HU-accountancystudenten controleren jaarrekening Hogeschool Utrecht

Het idee kwam vanuit het college van bestuur: kunnen studenten Accountancy (AC) niet de jaarrekeningcontrole over 2019 voor een deel van de HU doen? Ja, dat konden ze wel, bewezen Quincy van Ingen en Merel de Smet, samen met vier andere duale studenten.

Een unicum, zo kun je het afstudeeronderzoek van Quincy, Merel en hun vier medestudenten wel noemen. Ze kregen de opdracht om de accountscontrole van Interval Services BV te doen. Dit is een dochterbedrijf van de Hogeschool Utrecht die de werving, planning en inzet van surveillanten regelt. Vorig jaar werd deze controle nog gedaan door Ernst & Young (EY), die daarvoor een ‘aanzienlijk bedrag’ in rekening bracht. Quincy (20) en Merel (21) willen allebei niet vertellen hoeveel dit ongeveer is, maar benadrukken dat het om een ‘relatief hoog bedrag’ gaat.

En nu werd deze opdracht toevertrouwd aan zes duale studenten Accountancy. Om af te studeren doen zij normaal gesproken een ‘Proeve van Bekwaamheid’. ‘Het gaat dan vaak om een casus of dilemma uit de praktijk. Studenten laten vervolgens zien dat zij de theorie beheersen door met een oplossing te komen,’ legt Quincy uit. ‘Zo’n dilemma is ongetwijfeld heel leerzaam, maar ook beperkt: je richt je namelijk enkel op die ene casus.’ Merel voegt toe: ‘De resultaten van een proeve verdwijnen vaak in de boekenkast, daar wordt verder niets meer mee gedaan.’

'Dit voegt iets toe aan je cv'

Dat is wel anders bij dit afstudeeronderzoek. ‘Dit is een echte opdracht en we leveren daadwerkelijk een product af waar de HU iets mee kan,’ vertelt Merel. Maar niet alleen de hogeschool plukt de vruchten van het onderzoek, ook de studenten zelf. Quincy: ‘Wij hebben de hele audit uitgevoerd, wat ontzettend goed is voor je leercurve.’ ‘Dit voegt echt iets toe aan je cv. Hiermee kun je laten zien dat je praktijkervaring hebt opgedaan,’ vult Merel aan.

Deze week presenteerden Merel en een andere student de resultaten aan het college van bestuur. ‘Dat ging heel goed,’ vertelt Merel. ‘Iedereen was heel positief en verbaasd dat de kwaliteit van ons onderzoek zo hoog was. Ze zeiden dat wij zeker net zo goed werk geleverd hebben als een accountantsbureau, misschien zelfs nog iets beter. Hoe dat komt? Voor zo’n bedrijf is de controle van Interval Services BV slechts een onderdeel van het werk voor de HU, terwijl dit voor ons de hoofdactiviteit was. Daardoor hebben wij dingen gezien die andere accountants eerder niet opgemerkt hebben.’

Goede feedback

Quincy en Merel mogen dan wel heel enthousiast zijn over deze alternatieve ‘Proeve van Bekwaamheid’, er kleefde ook een nadeel aan. Quincy: ‘De studiebelasting ten opzichte van de studiepunten was niet in verhouding. We hebben er met z’n zessen heel veel werk en uren ingestoken, terwijl er maar 8 studiepunten tegenover staan.’ Ook Merel vindt dat de opdracht veel meer tijd in beslag heeft genomen dan vooraf gedacht, maar zegt dat ze ‘absoluut geen spijt’ heeft dat ze hieraan meegedaan heeft.

Deze maand ronden de zes studenten dit afstudeeronderzoek af met individuele presentaties en mondelingen. Merel en Quincy hebben alle vertrouwen in een goede afloop. Quincy: ‘We hebben alleen maar goede feedback gekregen, dus ik maak me geen zorgen.’ Lachend voegt Merel toe: ‘Tijdens de presentatie werd gezegd dat we de lat hoog gelegd hebben voor studenten volgend jaar, dus dat komt wel goed.’

Bron: Trajectum

Foto: Kees Rutten

Lees meer over de bacheloropleiding Accountancy duaal of voltijd