De opleiding

Met de master Projectmanagement ben je in staat om grootschalige projecten te leiden, stakeholders te beïnvloeden en doelen te behalen. De master leert je anders te kijken, denken en doen, waar je werkomgeving direct van profiteert.

Projectmanagement is een interdisciplinair vak dat in elke sector wordt toegepast. Tijdens de opleiding besteed je aandacht aan bedrijfskundige thema’s als strategisch management en sociale wetenschappen (bijvoorbeeld organisatiepsychologie). Alles wat je leert, relateer je aan je eigen praktijk.

Een accountant zit in overleg met een cliënt

Inhoud van de master Projectmanagement

 

Practice of Project Management

Deze module gaat in op de methoden en technieken van projectmanagement, zowel in de plangedreven (predictive) als agile (adaptive) benaderingen. Na deze module ben je in staat een geschikte aanpak voor een project te ontwerpen en op basis hiervan een consistent projectplan te ontwikkelen.

In de module komen ook de voornaamste standaarden van projectmanagement aan bod, zoals IPMA, PRINCE2, SCRUM en de PMI PMBOK.

Deze module bereidt deels voor op de certificeringen IPMA-D en Scrum Master. Hierbij is verdere zelfstudie noodzakelijk. De certificeringen zelf zijn vrijwillig en vallen buiten het programma van de master. Hiervoor worden door de certificerende organisaties ook kosten voor in rekening gebracht.

People and Projects

Tijdens deze cursus ga je uitgebreid in op gedrag binnen en buiten projecten. Je leert met een psychologische bril kijken naar gedragingen en beslisprocessen van individuen en groepen. Aan de hand van een praktijkopdracht verzamel je je eigen gedragsinzichten en leer je met deze (en andere) gedragsinzichten kunt interveniëren als projectmanager om veranderingen in gang te zetten.

Na afloop begrijp je meer van de (ir)rationaliteit van gedrag en keuzes in en rondom projecten, en kan je op een gestructureerde wijze jouw gedragskennis toepassen ten behoeve van effectief en efficiënt projectmanagement.

Perspectives on Projects

In deze modules behandelt verschillende invalshoeken op projecten en projectmanagement: duurzaamheid, AI, complexiteit en internationaal.

Je gaat met een van deze perspectieven aan de slag in jouw eigen werkomgeving, zodat je de theorie direct kunt toepassen.

Research in Project Management

Onderzoekend vermogen is een belangrijke kwalificatie voor een projectleider. Met dit vermogen ben je in staat om alternatieven af te wegen en te onderbouwen.

Binnen deze module bouw je onderzoekend vermogen op masterniveau. Deze wordt aan het einde getoetst. Bij die toetsing laat je zien dat je in staat bent om relevante wetenschappelijke literatuur te vinden bij een vraagstuk, dat je deze literatuur kan analyseren en synthetiseren, kan komen tot een onderzoeksopzet om resterende vragen te beantwoorden en je deze onderzoeksopzet kan uitvoeren en (zelf) kritisch kan zijn op de resultaten voordat je tot een advies komt.

Deze module is niet alleen een afsluitende module waarbij je laat zien over het masterniveau te beschikken, maar is via diverse (zelfstudie)taken in de eerdere modules verweven.

De Projectmanagement docenten

De docenten van de master Projectmanagement zijn topprofessionals uit het werkveld en de wetenschap. Zij weten als geen ander hun kennis en werkervaring om te zetten naar boeiende lessen. We stellen er graag een paar aan je voor.

Gilbert Silvius is in binnen- en buitenland actief als onderzoeker, docent, auteur, trainer en consultant op het gebied van projectmanagement en informatiemanagement. Hij stond aan de wieg van deze master en is als docent actief in verschillende modules. Als begeleider van afstudeeronderzoeken is Gilbert verantwoordelijk voor het thema duurzaamheid in projectmanagement.

Zijn werk op het vlak van ‘Sustainable Project Management’ is meervoudig internationaal onderscheiden en Gilbert is frequent spreker op internationale congressen en conferenties.

Douwe werkte bij grote Nederlandse organisaties en in organisatieveranderingstrajecten bij universiteiten in Thailand, Bolivia, Mozambique en Zuid- Afrika. Deze ervaringen gebruikt hij om zijn trainingen, begeleidingstrajecten en adviezen te verlevendigen.

Douwe is geaccrediteerd in vrijwel alle Best Practices-methodieken en gespecialiseerd in risicomanagement: hij is als eerste docent in Nederland geaccrediteerd voor de methodiek Management of Risk. Douwe doceert verschillende modules en is thesisbegeleider.

Jasper heeft twee mastertitels op zak: algemeen sociaal wetenschappen aan de Universiteit Utrecht en MA aan de rechtenfaculteit van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij heeft ervaring als wetenschappelijk onderzoeker, projectmanager en programmamanager.

Naast zijn werk als docent is Jasper gecertificeerd communicatie- en gedragstrainer én coach met specialisaties als stressmanagement en effectief werkgedrag.

De passie van Harry Rorije is om personen en organisaties te ondersteunen boven zichzelf uit te stijgen. Dat doet hij door zoveel mogelijk energie in een organisatie te richten op veranderingen die er maatschappelijk toe doen.

Harry heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van project- en verandermanagement en is werkzaam geweest in verschillende sectoren. Sinds 2018 werkt Harry bij Hogeschool Utrecht als onderwijsinnovator. In 2010 verscheen zijn boek ‘Ik zie, ik zie..... de ontmaskering van projectmythes’.

Marc heeft een wetenschappelijke achtergrond in organisatie- en informatiemanagement. Hij wordt gedreven door nieuwsgierigheid hoe mensen tot samenwerking, resultaten en groei komen.

Marc is medeontwikkelaar van een innovatieve, digitale cloudoplossing die teams helpt om sneller barrières te slechten en beter op één lijn te komen om voortgang te maken richting een gezamenlijk doel.

Hij heeft in de afgelopen jaren diverse nationale en internationale ondernemingen opgericht, opgeschaald, geherstructureerd en getransformeerd. Hij is de laatste jaren ook actief als sparringpartner voor organisatieteams op het gebied van datagedreven samenwerking en besluitvorming.

Robert is onderzoeker en docent op het gebied van gedrag en gedragsverandering. Hij is gepromoveerd aan de Wageningen Universiteit in Marketing en Consumer Behaviour, en doet onderzoek naar gedragsvraagstukken binnen het thema duurzaamheid. Zijn werk is gepubliceerd in verscheidene toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften.

Sinds 2024 werkt Robert bij Hogeschool Utrecht waar hij verbonden is aan het lectoraat Organisaties in Digitale Transitie en het Institute for People and Business. Sinds dat jaar is Robert ook verbonden aan de Master Projectmanagement.

Meer weten over deze opleiding?

Je volgt werkcolleges met activerende werkvormen als training en simulaties. De lessen zijn interactief met ruimte voor discussie en eigen cases. Naast kennis vanuit onze topdocenten, lever je met je studiegenoten een bijdrage aan elkaars leerproces.

De studiebelasting is 15 tot 20 uur per week.

De Master Projectmanagement wordt zowel in een deeltijd- als een voltijdvariant aangeboden.

De deeltijdvariant is bedoeld voor professionals met enkele jaren relevante werkervaring. Daarom gelden er aanvullende toelatingseisen. Naast een bachelordiploma moet je tijdens je werk ervaring te hebben opgedaan waarin je academische competenties hebt ontwikkeld. Ook is affiniteit met projectmatig werken of projectorganisaties belangrijk. Je motivatie maakt onderdeel uit van de selectieprocedure.

Mocht je hier niet aan voldoen, dan is de voltijdmaster Projectmanagement misschien iets voor jou.

De master Projectmanagement is een Nederlandstalig programma. De spreektaal is Nederlands, maar houd er rekening mee dat een deel van het studiemateriaal in het Engels is.

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)externe link.

Heb je te maken met een auditieve, visuele of fysieke beperking, chronische ziekte, psychische kwetsbaarheid of neurodiversiteit zoals dyslexie, ADHD of ASS? Of ervaar je uitdagingen door (mantel)zorgtaken of familieomstandigheden? Bij de HU kun je rekenen op passende ondersteuning. Samen zorgen we ervoor dat jij je studie succesvol kunt voortzetten.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 600 kwijt.

Alle belangrijke informatie over jouw opleiding vind je in de studiegids. Daarin staan de lesprogramma’s, studieonderdelen en belangrijke regelingen en afspraken.

Vragen over de opleiding?