De opleiding

Tijdens de deeltijdmaster Leraar Engels ontwikkel je je als pedagoog en vakspecialist. Je leert niet alleen Engels op hoog niveau, maar ook de kwaliteit van het onderwijs kritisch bekijken.

De master Leraar Engels is vooral een praktische en verdiepende opleiding. Je leert flexibel en bepaalt je eigen tempo. Vanaf het eerste jaar sta je voor de klas, bijvoorbeeld aan de bovenbouw van de school waar je nu al werkt.

Master Leraar Engels, tijdens de opleiding

Inhoud van de opleiding master Leraar Engels

Je verdiept en verbreedt je kennis. Je volgt cursussen over literatuur, taalkunde en didactiek en werkt aan je taalvaardigheid. Tijdens vakken als Highlights of English Literature, Writing Skills en Linguistics 1 wordt je kennis van de Engelse taal naar een hoog niveau getild. Aan het einde van de opleiding heb je het 'near native' niveau C-2 bereikt. Met behulp van leervragen en een leerwerkplan reflecteer je samen met je studiegenoten op een professionele manier op je eigen leerproces.
De vakken van jaar 1

In zowel het eerste als het tweede jaar van de masteropleiding spelen mondeling taalgebruik en academische schrijfvaardigheid een grote rol. Ook ontwikkel je steeds meer kennis over Engelstalige literatuur en taalkunde. Daarnaast doe je praktijkonderzoek op het gebied van vakdidactiek. Je eigen leerlingen zijn daarbij de doelgroep. Een voorbeeld van een recent onderzoek is: “Student motivation for literature: A thematic approach to teaching literature to upper form students to increase student motivation for literature.”
De vakken van jaar 2

Tijdens je opleiding de je al ervaring op in een eerstegraads omgeving, bijvoorbeeld aan de bovenbouw van de havo en het vwo op de school waar je nu werkt.

Afstuderen

Voor je afstudeeronderzoek kies je een onderwerp dat je elke dag in de praktijk tegenkomt. Met je eindassessment laat je zien dat jij klaar bent om als eerstegraads leraar Engels voor de klas te staan.


Losse modules

Wil je je als leraar in het voortgezet of middelbaar beroepsonderwijs verder professionaliseren, maar weet je niet zeker of je een hele masteropleiding wilt doen? Je kunt ook een of enkele vakoverstijgende en vakspecifieke module(s) los volgen. Na iedere mastermodule kun je besluiten om verder te gaan en de modules te stapelen tot een masteropleiding.


Docenten

Het docententeam bestaat uit zeven enthousiaste docenten, afkomstig uit Amerika, Ierland, Zuid-Afrika en Nederland. Drie van hen zijn gepromoveerd op hun vakgebied. De twee Nederlandse docenten hebben een lange internationale loopbaan achter de rug. Deels zijn zij vanuit het middelbaar onderwijs bij de HU terecht gekomen, deels hebben zij een achtergrond bij andere universiteiten.

Dr. Nicole Reith (Nederland - tevens Amerikaans paspoort)

Hogeschooldocent en curriculumverantwoordelijke

Voormalig universitair docent (Universiteit Utrecht en Radboud Universiteit) en gespecialiseerd in letterkunde, specifiek in Amerikaanse letterkunde.

Dr. Tobey Nelson (Verenigde Staten)

Hogeschooldocent

PhD van Cornell University en gespecialiseerd in linguistiek en onderzoek.

Stephanie Edwards MA, MEd (Ierland)

Hogeschooldocent

Voormalig docent in het voortgezet onderwijs, maar nu al meer dan tien jaar werkzaam in het hoger onderwijs. Zij is gespecialiseerd in vakdidactiek en CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming).

Dr. Tomas Pollard (Verenigde Staten)

Hogeschooldocent

Werkt al ruim tien jaar bij Hogeschool Utrecht, maar geeft met regelmaat ook onderwijs bij de Universiteit Utrecht. Gespecialiseerd in writing en letterkunde.

Kristina Goodnight MA (Verenigde Staten)

Hogeschooldocent

Voormalig docent in het voortgezet onderwijs en gespecialiseerd in het gebruik van drama-activiteiten als leermiddel in het onderwijs.

Nanda van der Stap MA, MEd (Nederland – tevens Brits paspoort)

Hogeschooldocent

Voormalig docent in het voortgezet onderwijs en sinds tien jaar werkzaam bij Hogeschool Utrecht. Gespecialiseerd in filosofie en multiculturaliteit in literatuur.

Jenny du Plessis BMus (hons), HDipEd, MEd (Zuid-Afrika)

Hogeschooldocent

Werkte vijfentwintig jaar als docent in het voortgezet onderwijs. Gespecialiseerd in letterkunde, vakdidactiek en internationale programma’s.

Overige informatie

Je bent zo'n 30 uur per week aan je master Leraar Engels kwijt, waarvan je er 6 op de HU doorbrengt. Tijdens je hele opleiding doe je 80 uur ervaring op voor de klas in een eerstegraads omgeving, bijvoorbeeld op de school waar je nu al werkt.

Tijdens de master Leraar Engels in deeltijd leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

Tijdens de master Leraar Engels moet je 80 uur lesgeven in een eerstegraads omgeving, dus aan de bovenbouw van de havo of vwo of op het hbo. Het is het handigst als dit kan op de school waar je al werkt. Is dat bij je huidige baan niet mogelijk? Neem dan contact [interne link] op, de HU kan eventueel zorgen voor een passende werkplek.

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Bereken met de collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht hoe hoog jouw collegegeld uitvalt. Ben je al leraar, dan kun je ook in aanmerking komen voor een lerarenbeurs of een tegemoetkoming leraren. Voor boeken, andere lesmaterialen en excursies ben je jaarlijks ongeveer € 300 kwijt.

/HU/Data/Onderwijs/Studiekeuze deeltijd/Open avond

Vragen over de opleiding?