De opleiding

Wil je alles leren over innovatie en organisatie van diensten en ben je nauw betrokken bij alle ontwikkelingen in de sectoren zorg en welzijn? Dan is deze deeltijdopleiding geknipt voor je.

Als toekomstige student van deze opleiding heb je affiniteit met het verbeteren van kwaliteit van leven en kwaliteit van diensten.

Master Innovatie in Zorg en Welzijn, tijdens de opleiding

Inhoud van de Master Innovatie in Zorg en Welzijn

In het eerste jaar ligt het zwaartepunt bij de ontwikkeling van academische competenties en specialistische verdieping. De onderwerpen voor je studie en de opdrachten komen tot stand in overleg met je werk- of opdrachtgever.

In het eerste jaar volg je de volgende modulen:

  • Academische vaardigheden
  • Evidence Based Practice
  • Vraagsturing
  • Strategie en Beleid
  • Geïntegreerde zorg en verandermanagement
  • Innovatievaardigheden (Kritisch denken/Moreel redeneren/Mindfulness/Adviesvaardigheden
  • Differentiatie Jeugd

Het eerste jaar wordt afgesloten met een certificaat waarop vermeld staat: adviseur geïntegreerde zorg en verandermanagement.

In het eerste jaar wordt het onderwijs afwisselend on- en offline gegeven. Ben je benieuwd naar onze manier van lesgeven, kijk dan op YouTube naar een filmpje waarin studenten en docenten daarover vertellen.

In het tweede jaar ligt het accent vooral op de ontwikkeling van een verbetering of innovatie en strategische competenties en de persoonlijke effectiviteit. In het tweede jaar volg je de volgende modulen:

  • Trajectontwerp: probleemanalyse/innovatie ontwerp;
  • Implementatie- en kennismanagement;
  • Logistiek, Businesscase en Financiën;
  • Reflectieve praktijkvoering en persoonlijke effectiviteit.

In het tweede jaar vormen de cursussen een geheel en liggen de opdrachten in elkaars verlengde. Met het succesvol afronden van deze opdrachten in een samenhangend artikel studeer je uiteindelijk af.

Gedurende de gehele masteropleiding is er naast inhoudelijke verdieping en praktijkervaring ook aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. De aandacht voor persoonlijke effectiviteit, leiderschap en strategische positionering zorgt ervoor dat je diploma bijzonder effectief is in de praktijk.

De volledige inhoud van de opleiding vind je in de studiegids.

De Innovatie in Zorg en Welzijn docenten

Onze docenten hebben hun sporen verdiend in de praktijk en de academische wereld. Het zijn stuk voor stuk gerenommeerde professionals, ieder met zijn of haar eigen specialisatie. Met hun werk slaan zij een brug tussen de wetenschap en de zorgpraktijk.

Marlou de Kuiper, docent hbo master Innovatie in Zorg en Welzijn, Hogeschool Utrecht

Marlou de Kuiper

Marlou de Kuiper is de bedenker en initiator van de Master Innovatie in Zorg en Welzijn. Ze werkte jarenlang als verplegingswetenschapper en kinder- en tropenverpleegkundige en is daarnaast docent, geregistreerd supervisor en coach. Ze heeft verschillende boeken over het vakgebied op haar naam staan en is een veelgevraagd spreker.

Paul Breman, docent master Project management, Hogeschool Utrecht

Paul Breman

Docent

Paul Breman is organisatiesocioloog en gepromoveerd als bedrijfskundige. Naast zijn werk bij een aantal adviesbureaus, Ministerie van Buitenlandse Zaken, TNO en de Rabobank was hij verbonden aan het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht.

Vanaf eind jaren 90 raakte Paul steeds meer betrokken bij het hoger onderwijs, eerst alleen als docent en later ook als lector Organiseren van Innovatie (2008-2012) en in diezelfde periode tevens als voorzitter van de examencommissie masters bij de Faculteit Economie & Management aan Hogeschool Utrecht. Momenteel is Paul Breman verbonden aan de Master Innovatie in Zorg en Welzijn (MIZW) en aan de Master Project Management (MPM) van de HU als docent en afstudeerbegeleider. Hij focust zich hierbij op leiderschap, projectmanagement, organisatiekunde, (sociale) innovatie, gezondheidskunde en methoden & technieken van onderzoek.

Daarnaast is hij docent en afstudeerbegeleider aan de Master Organisatiecoaching aan de Haagse Hogeschool en aan de MBA van de LOI. Ook is hij lid van de kernredactie van het Tijdschrift M&O en reviewer van de Journal of Small Business Management (JSBM). Hij heeft een aantal publicaties op zijn naam op het gebied van organisatiecultuur, lerende organisatie, sociale innovatie en organisatiekunde en -verandering.

Kobus Smit

Docent

Psycholoog, gespecialiseerd en gepromoveerd op kwalitatief onderzoek. Onderzoek en advisering in informatie systemen, informatie technologie en organisatie cultuur.

Ruben van Zelm, docent hbo master Innovatie in Zorg en Welzijn, Hogeschool Utrecht

Ruben van Zelm

Docent

Ruben van Zelm is gespecialiseerd in het ontwerpen en implementeren van zorgpaden en kwaliteit en veiligheidsmethoden. Hij heeft ruime praktijkervaring opgedaan als verpleegkundige en is nu werkzaam als verplegingswetenschapper, onderzoeker, docent, trainer, consultant, auteur en spreker.

In de master Innovatie in Zorg en Welzijn geeft Ruben de modules Kwaliteit en Veiligheid en Implementatiemanagement.

docent master innovatie in zorg en welzijn marcel van eck

Marcel van Eck

Docent

Sociaal werker en onderzoeker. Combineert ervaring en kennis tot heldere standpunten over het sociaal werk en werd sociaal werker van het jaar 2020.

Winny Schuitemaker

Docent

Winny Schuitemaker is een van de eerste afgestudeerden van deze opleiding. Ze heeft ervaring als projectleider, innovator, kennismanager en beleidsmaker. Winny is betrokken bij de modules Ketenzorg en Verandermanagement, Implementatie- en Kennismanagement en Reflectieve Praktijkvoering.

Dennis van Kerkvoorden, docent hbo master Innovatie in Zorg en Welzijn, Hogeschool Utrecht

Dennis van Kerkvoorden

Docent

Dennis van Kerkvoorden is verpleegkundige, bestuurswetenschapper, docent en onderzoeker. Hij is gespecialiseerd in prestatiemeting, governance en toezicht in ziekenhuizen. Dennis geeft de module Strategie en Beleid en is betrokken bij onderdelen uit twee andere modules: Logistiek, Businesscase en Financiën en Kritisch Denken.

Meer weten over deze opleiding?

Het onderwijs bij de master Innovatie in Zorg en Welzijn is interactief en praktijkgericht. Je buigt je in een klein leerteam over werkelijke problemen uit de praktijk. Naast de kennis en ervaring die onze docenten inbrengen, lever je ook samen met je studiegenoten, als professionals in de zorg- en welzijnssector, een bijdrage aan elkaars leerproces.

Tijdens de master Innovatie in Zorg en Welzijn leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je tussen de € 100 en € 1.500 kwijt, afhankelijk van wat je koopt of leent.

Foto van een dummy

"Wat sterk is aan de MIZW is dat de drie perspectieven - wetenschap, bedrijfskunde en patiënten - vanuit professioneel perspectief (ervaringsdeskundigheid) bij elkaar gebracht worden,"

Winny Schuitemaker (55 jaar) Docent Master Innovatie in Zorg en Welzijn
Ruben van Zelm, docent hbo master Innovatie in Zorg en Welzijn, Hogeschool Utrecht

"Het mooie van het afstudeertraject in onze master, is dat het bestaat uit een inhoudelijke en een organisatorische kant."

Ruben van Zelm (48 jaar) Docent Master Innovatie in Zorg en Welzijn

Interesse in de Master Innovatie in Zorg en Welzijn?

Vragen over de opleiding?

Neem contact met ons op