De opleiding
Je zit niet alleen maar in de klas, want aardrijkskunde leer je vooral in de praktijk. Tijdens je opleiding neem je deel aan (meerdaagse) veldwerken in Nederland en in het buitenland. Ook sta je vanaf jaar 1 voor de klas.
Nog voor je aan deze deeltijdopleiding begint, bespreek je tijdens een gesprek met je studiebegeleider wat jouw leerdoelen zijn en in welk tempo je deze behaalt. Je huidige kennis en vaardigheden bepalen hoeveel je nog bij moet leren.
Inhoud van de opleiding leraar aardrijkskunde tweedegraads
Vanaf jaar 1 sta je meteen voor de klas. Je loopt vanaf november 1 dag in de week stage. Ook leer je van alles over aardrijkskunde, vooral over ontwikkelingen in de stad en het Nederlandse landschap. Hiervoor ga je ook meerdere dagen op veldwerk.
Aan de hand van literatuur en (inter-)nationale voorbeelden leer je alles over stadsgeografische theorieën. Je plaatst deze in een historische context. Je past theorie toe tijdens een aantal veldwerken in verschillende Nederlandse steden. Dit vak volg je samen met de eerstejaars studenten geschiedenis en is onderdeel van de M&M-lijn.
Maak kennis met endogene en exogene processen die de aardkorst van binnenuit en van buitenaf veranderen. Hierin staan geologie en geomorfologie centraal. Ook leer je ook gesteente te herkennen en determineren.
Je leert over atmosferische processen en klimaatverandering. We gaan onder meer weerkaarten bekijken en het weer voorspellen met behulp van 3D geprinte fronten en wolkentypen.
Hierin worden de verschillende relaties tussen klimaat en landschapszones in de wereld beschreven en verklaard.
Je leest theorie over bevolkingsgroei en -afname en over de veranderende samenstelling van de maatschappij. Ook verdiep je je in migratievraagstukken. Tijdens de werkcolleges bespreek je de inhoud en ga je verder aan de slag met statistische gegevens interpreteren en analyseren.
Je gaat aan de slag met het bestuderen en beschrijven van één van de Nederlandse landschappen: het Limburgse Krijt Löss Landschap. Dit gebeurt aan de hand van colleges over geologie, bodemkunde, natuur- en cultuurlandschap en de historie van het gebied. Bij deze cursus hoort een meerdaags veldwerk in Limburg. Deze cursus volg je met de eerstejaars geschiedenisstudenten en is onderdeel van de M&M-lijn.
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt, wat hen bezighoudt, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je informele gesprekjes en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Hoe is het om leraar te zijn? Tijdens dit vak maak je een start met de ontwikkeling van je rol als docent. Je maakt kennis met de inhoud van het schoolvak Aardrijkskunde. Ook ontwerp je een les en voer je deze ook uit. Je leert hoe je de leerling begeleid en hoe je kan verwoorden wat een leerling precies moet gaan leren. Je reflecteert op wat je geleerd hebt.
Jaar 2
Je ontwikkelt je als leraar en ontdekt welk soort school het beste bij jou past. Aan het einde van het jaar kies je of je docent op een middelbare school of in het beroepsonderwijs wilt worden. Je krijgt les in verschillende aardrijkskundige thema's en gaat op veldwerk naar Marokko.
Jaar 3
Vanaf jaar 3 sta je 2 dagen per week voor de klas. Je hebt inmiddels veel vakinhoud tot je genomen en weet dit over te brengen op je leerlingen. Dit is ook het jaar waarin je zelf een veldwerkgebied mag uitzoeken om zelfstandig veldwerk uit te voeren of je gaat mee met het aangeboden veldwerkprogramma in de Alpen.
Jaar 4
In je afstudeerjaar werk je voornamelijk aan de leeruitkomsten van vakdidactisch handelen om een startbekwaam docent te worden. Er zijn geen vakinhoudelijke vakken meer, maar je gaat wel een minor volgen. Dat kan binnen de HU, maar het buitenland of een ander onderwijsinstituut behoren ook tot de mogelijkheden. Heb je nog steeds niet genoeg van vakinhoud? Volg dan alvast cursussen uit ons masterprogramma om zo een voorsprong te hebben, mocht je na de bachelor door willen gaan voor je master.
Wil je een losse module volgen?
Ben je al leraar of wil je herintreden? Als je al een lerarenbevoegdheid hebt, kun je ervoor kiezen om één of meerdere bachelormodules te volgen om je kennis te verdiepen of weer op te frissen. De meeste van deze modules kunnen we ook incompany verzorgen.
Verantwoordelijk burgerschap is niet vanzelfsprekend. Daarom moet er in het onderwijs aandacht zijn voor vorming, kennis en emancipatie. In deze module verdiep je je in de achterliggende concepten en maak je een eigen lessenserie.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Tijdens deze cursus is er aandacht voor mediawijsheid, digitale toetsing, de inzet van video, flip the classroom, digiborden en digitale didactiek. Bij elk onderwerp kijk je hoe je ICT kunt inzetten om je leerdoelen te behalen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Als leraar maak je (bijna) dagelijks ethische afwegingen bij je beroepsmatig handelen. In deze module onderzoek je aan de hand van thema’s welke ethische vragen je tegenkomt en hoe je ethisch verantwoord kunt handelen.
Meer weten? Neem contact met ons op
In deze module leggen we de basis van gamedidactiek. Je kijkt naar verschillende educatieve games en hoe je ze kunt inzetten in een onderwijssituatie. Ook leer je hoe je de leereffecten kunt toetsen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten van groepsdynamica aan bod; denk aan het aanzetten tot zelfreflectie en zelfsturing, het toepassen van interventies in een groep en een goede conflicthantering.
Meer weten? Neem contact met ons op
Leraren in het vo hebben vaak ook een taak als mentor. In deze cursus leer je niet alleen over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een mentor, maar ook gespreksvaardigheden en persoonlijke reflectie.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
De stijl van ontwikkelingsgericht coachen sluit naadloos aan op de principes van activerende didactiek. In deze module leer je zowel groepen als individuen zó te begeleiden dat ze uit zichzelf in beweging komen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
In deze module pas je de theorie uit de cursus gamedidactiek toe in de praktijk. Je ontwerpt een educatieve game, waarbij je een onderwerp en leerdoel(en) uit je eigen vakgebied als uitgangspunt neemt.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Op basis van een ontwerp realiseer je in deze cursus een educatieve game. Daarbij kies je voor de rol van ontwerper (accent op vormgeving en beleving) of ontwikkelaar (accent op programmeren en interactiviteit).
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
De Leraar Aardrijkskunde docenten
De docenten zijn gerenommeerde deskundigen met passie voor hun vak.
Meer weten over deze opleiding?
Je neemt zelf de regie in handen over je eigen leerproces. Je eindkwalificaties geven aan welke resultaten je moet behalen, maar je bepaalt zelf de weg, het tempo en de volgorde om daar te komen. Er is een begeleider om je te helpen. Tijdens je opleiding staan vakkennis, pedagogische en didactische vaardigheden en ervaring voor de klas centraal.
Tijdens de deeltijdopleiding hbo leraar aardrijkskunde tweedegraads leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Voor een extra uitdaging kies je ervoor om een tweede lesbevoegdheid te halen voor het vak Geschiedenis. Na vier jaar sta je dan als aardrijkskunde- en geschiedenisdocent voor de klas.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Ben je al leraar, dan kun je ook in aanmerking komen voor een lerarenbeurs of een tegemoetkoming leraren. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 200 kwijt. In het eerste jaar kost het veldwerk je € 150, en € 900 in het tweede en derde jaar.
Interesse in de bachelor leraar aardrijkskunde?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 06 34101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur