De opleiding

Er zijn veel uitdagingen in het communicatievak: jij weet er straks wel raad mee. Je leert het allemaal bij de deeltijd hbo-opleiding communicatie.

Communicatie, tijdens de opleiding

Inhoud van de opleiding Communicatie

In het propedeusejaar krijg je zicht op het communicatievak in de hele breedte. Je leert communicatiebegrippen en -theorieën kennen en welke psychologische, sociologische en culturele inzichten belangrijk zijn bij communicatie. Ook leer je om communicatiemiddelen zoals webteksten, vlogs en campagneplannen te beoordelen en te maken.

Vanaf jaar twee verbreed je je basis en komen de verschillende andere richtingen van het communicatievak aan de orde, zoals corporate communicatie en live (evenementencommunicatie). Ook is er veel aandacht voor de publieke sector en de continue ontwikkelingen op het gebied van digitale/on line media en online data-analyse.

In het derde en vierde jaar werk je grotendeels zelfstandig aan praktijkopdrachten op gebieden als: Kritisch denken en ethiek, Hersenen en communicatie, Corporate communicatie en International branding. Daarnaast kies je individuele opdrachten op die terreinen waarop jij je wilt ontwikkelen. Aan het einde van de opleiding beheers je de kerngebieden waarbinnen de beroepsuitoefening van de communicatieprofessional plaatsvindt.

In jaar 4 heb je een half jaar vrije keuzeruimte om een minor te volgen. Een minor is een samenhangend pakket cursussen rond een thema of vakgebied. Het volgen van een minor is één van de mogelijkheden die de HU biedt om de profileringsruimte in je examenprogramma te vullen. Je kunt je minor bij Hogeschool Utrecht invullen, of bij een andere hogeschool. Daarna ga je afstuderen.

De communicatie-docenten

De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak. We stellen er graag een paar aan je voor.

Jan van den Hoff, docent Communicatie deeltijd

Jan van den Hoff

Jan van den Hoff houdt  zich bij de opleiding Communicatie bezig met leerteamleren en het afnemen van assessments. Voordat hij ruim 15 jaar geleden in het HBO-onderwijs startte, was hij werkzaam voor diverse reclame- en communicatiebureaus in en om Amsterdam. Zijn klanten kwamen zowel uit de commerciële - als publieke sector.

In het HBO-onderwijs is van meet af aan het leer/werk onderwijsconcept (duaal en deeltijd) zijn favoriet. Eerst bij de Hogeschool van Amsterdam en nu in Utrecht. Die kennis en ervaring vormen een dankbare basis voor het verder ontwikkelen en verbeteren van het deeltijdconcept in Utrecht. Naast zijn werk bij de HU is Jan actief als auditor bij de HU en als auditor voor diverse accrediterende instanties in ons land.

Marcella Polis

Marcella Polis

Marcella Polis is binnen de deeltijdopleiding Communicatie leerteambegeleider, communicatietrainer en docent onderzoekskunde. Ze heeft veel ervaring met toetsen en het ontwerpen van onderwijs.

Wat zij vooral aantrekkelijk vindt aan de deeltijdopleiding is de mogelijkheid om leren en werken ook daadwerkelijk met elkaar te verbinden.

Martijn Vlug

Martijn Vlug

Martijn Vlug is een bevlogen en betrokken docent communicatie in de deeltijd en de voltijd. Na 7 jaar communicatieonderwijs te hebben ontwikkeld en gegeven op de Universiteit van Amsterdam, trok het hoger beroepsonderwijs. Daar geeft hij inmiddels alweer een paar jaar met veel plezier les op het snijvlak van communicatietheorie, de praktijk en opdrachtgevers.

Om de vinger aan de pols te houden bij studenten en ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en communicatie is hij sinds een jaar ook onderdeel van de Opleidingscommissie van de studie Communicatie, de Toetsexpertgroep voor het vernieuwen van onderwijs & adviseren van het hogeschool management en de Commissie Beroepsniveauprofielen van de landelijke beroepsvereniging voor communicatieprofessionals: Logeion.

Zijn liefde gaat uit naar: menselijk contact met studenten; vernieuwing van het onderwijs; zelf blijven leren; en tot slot vakinhoudelijk interne communicatie en gedrag van medewerkers.

Rieke Weel

Rieke is een bevlogen docent met kennis over o.a. inclusieve communicatie voor gedragsverandering en sociale impact, communicatieonderzoek en internationale positionering. 

Samen met studenten werken vanuit de kracht van de doelgroep – als het even kan zelfs mét de doelgroep - geeft Rieke als persoon en docent energie. Eerder was ze actief als communicatiestrateeg voor start-ups, onderzoeksinstituten en non profits in binnen- en buitenland, waaronder Latijns Amerika, India en Oost Afrika.  

Mariël van Dasler

Mariël is een enthousiast en betrokken docent, gespecialiseerd in online communicatie. Zij is actief in het deeltijd- en voltijdonderwijs als docent en leerteambegeleider. 

Na ruim 16 jaar ervaring in het bedrijfsleven, maakte zij de overstap naar het onderwijs. Ontwikkelingen op het vlak van digitale communicatie gaan razendsnel. Er zijn continu nieuwe ontwikkelingen en hiermee ook kansen om te blijven leren, innoveren en verbeteren. Dat maakt het vak zo mooi. Hoe zorg je dat je daar als communicatieprofessional op in blijft spelen? Mariël ziet het als haar missie om studenten daarbij te begeleiden en te enthousiasmeren.

Sophie Versteeg

Sophie Versteeg

Sophie Versteeg is docent en leerteambegeleider in de deeltijd. Met een achtergrond in de communicatie, religiewetenschappen en conflictstudies zoekt ze altijd naar nieuwe invalshoeken op het gebied van communicatie. Haar training skills, opgedaan uit eerdere werkervaring, zet ze met enthousiasme in om lessen interessant en interactief te maken.

natasja chedalal

Natasja Chedalal

Docent en communicatieprofessional

Natasja Chedalal is een gedreven docent bij de opleiding Communicatie en zet zich in het werkveld graag in voor Diversiteit, Inclusie, Intersectionaliteit en Mentale Gezondheid. Deze thema’s past ze toe door middel van Storytelling als Schrijver, Trainer en Coach. Zo schrijft ze toegankelijke verhalen, ontwikkelt en presenteert ze interactieve workshops en biedt ze ook een-op-een coaching aan.

Natasja is altijd al gepassioneerd geweest over kennis vergaren en overdragen. Daarom is ze enthousiast om haar rol als Communicatiedocent verder te ontwikkelen en om verbinding te maken met haar studenten. Haar diverse achtergrond en interesses maken haar tot een multiculturele Communicatieprofessional met een interdisciplinaire aanpak.

Roos

Roos Hijner

Binnen de deeltijdopleiding houdt Roos zich bezig met het coördineren van de uitvoering van het onderwijs en is ze, naast leerteamcoach, aanspreekpunt voor studenten en docenten voor onderwijszaken.

Ze wordt gedreven door de overtuiging dat de cruciale sleutel tot succes van elke organisatie te vinden is in de mensen die er werken. In het onderwijs is het haar ambitie (young) professionals te coachen hun toegevoegde waarde te leren kennen en verhogen, ontwikkeling van mens en organisatie hand in hand te laten gaan en hen zo samen - duurzaam - tot goede gewoontes en betere prestaties te drijven. Roos staat altijd open voor een goed gesprek over motivatie, (studenten)welzijn, veerkracht, werk- én studieplezier.

Meer weten over deze opleiding?

Alle beroepsproducten die je in het kader van het programma maakt, verzamel je in een portfolio. De feedback die je op je beroepsproducten krijgt, doe je hier ook bij. Je rondt elk jaar van je studie af met een assessment op basis van je portfolio.

Afstuderen

In elk assessment, inclusief je afstudeer-assessment, laat je zien dat je bekwaam bent op alle kerngebieden van het communicatievak:

1. Context & strategie
2. Concept & creatie
3. Planning & organisatie
4. Doelgroep & gedrag
5. Verbinding & begeleiding
6. Overtuiging & draagvlak 

Als je de opleiding met succes afrondt, mag je jezelf Bachelor of Arts noemen. Dit is een internationaal erkende titel.

Afhankelijk van de mogelijkheden die je werk biedt om een deel van de opdrachten als werk uit te voeren, moet je rekenen op 20 tot 25 uur studiebelasting per week. Als je al in het vakgebied werkzaam bent, heb je waarschijnlijk minder tijd nodig om de stof eigen te maken.

Tijdens de deeltijdopleiding Communicatie leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

Aan het einde van je eerste studiejaar ontvang je van de opleiding een studieadvies. Dat advies kan inhouden dat je geschikt wordt geacht voor de opleiding, het advies dat een andere opleiding beter bij je lijkt te passen, of het advies om met de studieloopbaanbegeleider een studieplanning op te stellen.

Het betreft hier geen bindend advies: je hoeft het advies niet op te volgen. Ook als je wordt geadviseerd om de opleiding niet voort te zetten, kun je je het volgend studiejaar weer voor deze variant van de opleiding inschrijven. Uiteraard gaan we ervan uit dat je het advies zorgvuldig weegt en betrekt bij jouw studiekeuze.

Het is niet verplicht een werkplek in het communicatiewerkveld te hebben. Wel adviseren we je om vanaf jaar 2 actief op zoek te gaan naar een baan in de communicatiebranche.

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Er zijn verschillende vormen van collegegeld: wettelijke collegegeld (lager tarief) en instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 100 tot € 200 kwijt.

Vragen over de opleiding?