Aandacht voor ambities en gevolgen van corona op Onderwijs en Onderzoek Festival

Onderwijs en Onderzoek Festival 2021

Studentsucces, missiegedreven opgaven, leven lang ontwikkelen, de HU-gemeenschap en digitalisering. Op het online Onderwijs & Onderzoek Festival van donderdag 28 januari werd ingezoomd op hoe we gezamenlijk invulling geven aan de speerpunten uit het ambitieplan HU in 2026. Ook werd uitgebreid stilgestaan bij de grote maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis en de betekenis daarvan voor de HU. Te gast waren onder meer onderwijspedagoog en schrijver Gert Biesta, MIT-hoogleraar en internationaal bestsellerauteur Andrew McAfee, radio-dj Gerard Ekdom en collegevoorzitter Jan Bogerd.

Door de beperkingen in verband met corona werd het festival dit jaar grotendeels digitaal gehouden. Via een online festivalplattegrond konden bezoekers terecht bij verschillende podia en festivaltenten met diverse sprekers, informatiesessies, bezinning en vermaak. De virtuele ontvangst werd verzorgd door radio-dj Gerard Ekdom, die vanuit de muziektent verzoeknummers van festivalbezoekers draaide. Derdejaars journalistiekstudent Nick Hiemstra ging als zijn razende reporter op het online festivalterrein in gesprek met bezoekers.

Vanaf de mainstage zorgden journalist en dagvoorzitter Peter Zadelhoff en collegevoorzitter Jan Bogerd voor de officiële openingen van het festival. In het gesprek benadrukte Jan Bogerd dat we dankzij het coronavirus nog steeds in moeilijke tijden leven én werken.

“De coronacrisis leidt tot wereldwijde maatschappelijke veranderingen die veel van ons vragen. Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Als HU hebben we een belangrijke verantwoordelijkheid in zowel het opleiden van toekomstbestendige professionals als het innoveren van de beroepspraktijk. Onze ambities sluiten gelukkig naadloos aan bij de grote uitdagingen die deze crisis met zich meebrengt. Ondanks de moeilijke tijden en de beperkingen van een online festival ben ik blij dat we deze dag weer even verbinding met elkaar kunnen voelen.”

Een bredere opdracht

Vanuit Schotland vertelde internationaal erkend onderwijspedagoog Gert Biesta over zijn blik op het onderwijs en over de gevolgen van corona. Biesta is van mening dat het onderwijs een brede pedagogische opdracht heeft. Onderwijs gaat, volgens Biesta, niet alleen om het leren van kennis en vaardigheden, maar ook om burgerschap en beslissings- en handelingsvaardigheid. “Studenten moeten worden voorbereid op de voortdurend veranderende wereld om hen heen, zeker in deze bijzondere tijd.” Biesta riep docenten op om studenten een bredere blik op de wereld te bieden.

De mens in het digitale tijdperk

MIT-hoogleraar Andrew McAfee, bekend van de bestseller Het tweede machinetijdperk, sprak op de virtuele mainstage over wat het betekent om mens te zijn in tijden van digitalisering en de pandemie. Volgens McAfee hoeven we niet bang te zijn dat robots en computers met artificial intelligence onze banen overnemen. Als mensen onderscheiden we ons van kunstmatige intelligentie door onze creatieve, ondernemende en sociale skills. Die dingen moeten dan ook de focus zijn van iedere docent.

Studentenbinding in tijden van corona

In een panelgesprek op de mainstage werd gepraat over de binding van studenten met hun opleiding, de hogeschool en met elkaar in tijden van corona. Het panel bestond uit ISO-voorzitter Dahran Coban, lector studiesucces bij InHolland Rutger Kappe, student assistent bij het HU-programma voor gemeenschapsvorming Demi Wilson en millennial expert en nieuwbakken Op1-presentatrice Thalitha Muusse. De panelleden waren het erover eens dat de binding van studenten met elkaar en hun opleiding een belangrijke voorwaarde is voor studentsucces, en dat die binding door corona onder druk staat. Ze spraken hun zorgen uit over het feit dat een derde van de studenten hun leven momenteel een zware onvoldoende geeft. De panelleden benadrukten dat zowel docenten als studenten aandacht moeten besteden aan de sociale kant van het onderwijs. Geen slides voorlezen dus, maar de interactie aangaan met elkaar en studenten actief betrekken bij de organisatie van het onderwijs.

Het programma werd afgesloten met een virtuele afterparty in de radiostudio van Gerard Ekdom. Daar werden ook prijzen uitgereikt aan de docent, honoursstudent, onderzoeker en het onderwijsinnovatieteam van het jaar 2021. Het team van de Master Data Driven Business werd verkozen tot onderwijsinnovatieteam van het jaar. De prijs voor de honoursstudent van het jaar ging naar Syrisch vluchteling en student aan de lerarenopleiding Engels Memo Kara Khalil. Onderzoeker Anand Sheombar van het lectoraat Procesinnovatie & Informatiesystemen werd door de jury aangewezen als onderzoeker van het jaar. Tot slot ging de prijs van docent van het jaar naar Amin Asad, docent bij de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Lees hier meer over de winnaars.