Tijdens de opleiding
Tijdens deze opleiding leer je de Duitse taal en cultuur steeds beter kennen. Dat doe je door vakken te volgen, dagexcursies naar Duitsland te ondernemen en een week naar Berlijn te gaan. Je krijgt ook les in (vak)didactisch en pedagogisch handelen.
Educa verbindt lerarenopleidingen
Educa is een studievereniging voor alle studenten van de lerarenopleidingen van Hogeschool Utrecht. De vereniging is in december 2018 opgericht door een aantal studenten, om interessante activiteiten te organiseren voor alle leraren in opleidingen.

Naast uiteraard een borrel en feestje op zijn tijd, organiseert Educa lezingen, excursies en andere uitjes. “Ieder kwartaal is er een workshop of activiteit”, vertelt Robin de Leeuw, één van de oprichters (en leraar Natuurkunde in opleiding). “Zo is er onder andere een workshop georganiseerd over houding en status voor de klas.”
De studievereniging is daarmee echt een aanvulling op je studententijd: niet alleen is het gezellig om in contact te komen met studenten die een andere lerarenopleiding doen, er worden ook onderwerpen besproken waar je echt iets aan hebt nu én later. Ook studenten van de pabo zijn welkom.
Leren presenteren met VR
Bij de lerarenopleidingen van Hogeschool Utrecht wordt steeds meer geëxperimenteerd met virtual reality om belangrijke vaardigheden te leren. Zo zijn eerstejaars studenten aan de slag gegaan met leren presenteren met VR. Eén student vertelt hoe het werkt: “Je presenteert in een virtuele tv-studio of andere omgeving. Na afloop van de VR-presentatie krijg je feedback op verschillende non-verbale gedragsaspecten, zoals oogcontact, stemgebruik, houding en gebaren. Mijn prestaties worden direct getoond in allerlei grafieken. Ik heb niet eerder zulke gedetailleerde en analytische feedback op mijn presentatievaardigheden gekregen.”
HU-onderzoeker Stan van Ginkel is één van de drijvende krachten achter virtual reality onderwijs bij Hogeschool Utrecht. In 2019 werd hij door het Teachers Task Force van UNESCO gevraagd om te komen presenteren over het goed inzetten van virtual reality in het onderwijs. Door een goede combinatie van face-to-face bijeenkomsten, waarin je presenteert voor medestudenten, en presentatiesessies in Virtual Reality leer je sneller jezelf verbeteren. Je krijgt namelijk zowel feedback door observaties van studenten als harde data waar je iets mee kan.
Inhoud van de opleiding Leraar Duits tweedegraads
In jaar 1 leer je “boven de stof” te staan. Je werkt aan je taalvaardigheid, leert literatuur en andere teksten interpreteren en maakt je de basis eigen van de linguïstiek en de beginselen van wat je moet weten over de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland).
Ook loop je 1 dag per week stage. Je observeert eerst hoe leerlingen en docenten zich gedragen. Langzamerhand ga je ook zelf les geven. Dat bouw je op: je begint met enkele opdrachten en zo werk je toe naar een hele les.
Dit is de eerste module in de leerlijn vakdidactisch handelen van de Moderne Vreemde Talen (MVT): Duits, Engels, Frans, Spaans. Communicatie ligt aan de basis van deze leerlijn, want als leraar MVT help je jouw leerlingen communiceren in de doeltaal: gesprekjes voeren, lezen, luisteren en schrijven. In deze module leer je hoe je een communicatieve les ontwerpt en uitvoert. Hoe zorg jij ervoor dat de les aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen? Welke activerende werkvormen zet jij in die aansluiten bij het niveau van jouw leerlingen? Hoe stimuleer jij jouw leerlingen bewust te worden van culturele gebruiken van het doeltaalland? Welk motiverende digitale leermiddelen zet jij in? Je maakt in deze module ook kennis met verschillende type scholen en onderwijsvormen. Je gaat verkennen of het leraarschap bij je past door middel van stage of (praktijk)opdrachten. Je komt tevens in een leerteam waar je samenwerkt met medestudenten onder begeleiding van een leerteambegeleider.
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
In deze cursus werk je aan je taalvaardigheid. We hebben vier taalvaardigheidscurssusen in ons programma en dit is de eerste cursus. Je wordt bij aanvang van de studie op taalniveau getoetst en aan de hand daarvan start je bij het taalniveau dat bij jou past.
In deze cursus werk je verder aan je taalvaardigheid. We hebben vier taalvaardigheidscurssusen in ons programma en dit is de tweede cursus. In onze taalcursussen besteden we veel aandacht aan het leren spreken van de taal.
Tijdens dit vak leer je meer over Duitsland: Wij verdiepen ons in de Duitse geschiedenis, de cultuur, het alledaagse leven, het politieke systeem en alles wat je als docent Duits over Duitsland zou moeten weten.
In dit vak maak je kennis met het land en de inwoners van Oostenrijk en Zwisterland. Je verdiept je in de taal en cultuur van de landen en het dagelijks leven van de inwoners. Daarnaast leer je over het DACH-concept en het toepassen van dit concept in je lessen.
Je krijgt een korte algemene inleiding in de algemene taalwetenschap gerelateerd aan Duits als vreemde taal. Na een kort overzicht van de basisprincipes van de taalwetenschap houd je je bezig met twee hoofddisciplines: morfologie en syntaxis. Daarbij kijken we in het bijzonder naar de grammatica die relevant is voor de onderbouw.
In deze cursus lees je een aantal (jeugd)romans en andere prozateksten en leer je de teksten te analyseren. Je werkt in deze module aan je eigen literaire kennis en vaardigheid en krijgt eerste ideeën over de inzet van literatuur in het vreemdetalenonderwijs.
In jaar 2 verdiep je je verder in de Duitstalige landen. Je richt je meer op de vraag hoe je deze stof op een didactische wijze overbrengt. Je gaat naar 2 dagen stage per week. Daarbij horen ook meer verantwoordelijkheden in jouw afspreken met je leerteam- en werkplekbegeleider.
In de lente van jaar 2 ga je een aantal weken naar een stad in een DACH-land. Daar volg je op een universiteit of hogeschool verschillende cursussen.
In jaar 3 ligt de focus steeds meer op het lesgeven. Vakinhoudelijk richt je je vooral op hoe je de lesstof op een didactische wijze overbrengt. Ook verdiep je je in de onderzoeksliteratuur.
In je laatste jaar sta je 3 dagen per week voor de klas. In overleg met de school waar je werkt, werk je aan je afstudeerproject. Ook kun je je nog specialiseren en profileren. De rest van de tijd bereid je je voor op je eindtoets. Daarna kun je als volwaardig docent aan de slag.
Leraar Duits tweedegraads
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Leraar Duits. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens de opleiding leraar Duits tweedegraads krijg je te maken met de volgende lesvormen:
- Hoorcollege
- Werkcolleges
- Projectgroepen
- Stage
- Simulatie
- Vaardigheidstrainingen
- Overleggen en gesprekken
Er zijn verschillende soorten toetsen: schriftelijke tentamens, opdrachten en portfolio’s. Je sluit je opleiding af met een afstudeeropdracht.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Ook voor deze opleiding kun je een dubbele lesbevoegdheid halen. Je mag dan lesgeven in 2 vakken. Overlap in vakken is afgestemd, er is dus geen onnodige herhaling. Zo haal je meer uit je carrière en benut je je brede interesse optimaal.
Je krijgt persoonlijke begeleiding. Aan het begin van je opleiding leer je je leerteambegeleider kennen. Met deze begeleider bespreek je voortgang en eventuele studieproblemen.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken of andere lesmaterialen ben je jaarlijks rond €500 kwijt. Voor je buitenland-reizen betaal je ongeveer € 400.
Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.
Aan het einde van studiejaar 1 krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen óf om te stoppen.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom Leraar Duits studeren bij de HU?
-
Lesgeven in 2 vakken
Je kunt een dubbele lesbevoegdheid halen. Je mag dan les geven in 2 vakken, bijvoorbeeld geschiedenis of een andere moderne vreemde taal.
-
Naar het buitenland
Om de Duitse taal echt goed te leren, ga je regelmatig naar Duitsland en studeer je ook een paar maanden in een Duitstalig land.
-
Meteen de praktijk in
Wat je leert, kun je meteen in praktijk brengen. Vanaf jaar 1 sta je voor de klas.
"In het eerste jaar is les geven nog best wel spannend, maar je leert ook hoe je daar mee om kunt gaan"
Nina Alkema (20)Eerstejaars student
Bij de lerarenopleiding loop je al in het eerste jaar een dag per week stage. Dan leer jij hoe jij met leerlingen omgaat, wat jij voor een lesuur allemaal nodig hebt en kan je zelf onderzoeken of het lesgeven bij jou past. Ik heb gemerkt dat ik het heel erg leuk vind om voor de klas te staan hoewel het nog wel spannend is in het eerste jaar. Spanningen zijn heel erg normaal en daar heeft iedereen last van. Bij het vak ‘’Professional Development’’ leer je hoe jij omgaat met dit soort dingen en hoe jij jouw vaardigheden kan verbeteren. Bij de Hogeschool Utrecht werken wij veel in leerteams. Dit betekent dat jij in kleine groepen werkt aan opdrachten, vragen stelt aan studenten en/of docenten en leert voor tentamens.
"Mijn buitenlandstage was een mooie tijd die ik nooit meer vergeten"
Charlotte Réparon (20)Derdejaars student
De opleiding bestaat uit een afwisseling van, aan de ene kant Duits vakken en vakken over het beroep aan Hogeschool Utrecht en aan de andere kant uit het lopen van stage op een middelbare/mbo-school. De vakken aan de HU geven je de kennis die je in de praktijk weer toe kan passen. Zo leer je bijvoorbeeld veel over het ontwerpen van je eigen onderwijs en over de cultuur van de Duitstalige landen. Aan het einde van het tweede jaar (voltijd) mag je die cultuur zelf gaan proeven, tijdens je buitenlandstage. Ik heb zelf vier maanden in Trier gestudeerd en ik zal deze mooie tijd nooit meer vergeten!
Interesse in de bachelor Leraar Duits tweedegraads?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 9.30 tot 16.30 uur