HU-studenten ontwerpen printkop voor orgaanprinter

Universitair Medisch Centrum Utrecht i.s.m. de opleidingen Werktuigbouwkunde, Technische Bedrijfskunde (TBK), Electrical Engineering

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) ontwikkelt een 3D-printer die organen print. Studenten van Hogeschool Utrecht ontwierpen een printkop voor deze printer.

Orgaanprinter, project tijdens opleiding Werktuigbouwkunde (voltijd), Hogeschool Utrecht

Vraagstelling

De orgaanprinter van het UMCU wordt ontwikkeld met het Hubrecht Instituut en ProtoSpace. De printer print levende cellen die uitgroeien tot weefsel. De ontwikkelaars hopen dat het apparaat in de toekomst complete organen kan printen. Dat zou een oplossing zijn voor het tekort aan donororganen.

Aanpak

Zes derdejaarsstudenten van de opleidingen Werktuigbouwkunde, Electrical Engineering en Technische Bedrijfskunde ontwikkelden een nieuwe printkop, van onder andere 3D-geprinte onderdelen.

Om complex menselijk weefsel te maken moest de printkop vier gels met levende cellen tegelijk kunnen printen. Tijdens de ontwikkeling daarvan hielden de studenten rekening met de manier waarop de printkop werd aangestuurd, maar ook met de kosten van de technologie.

De studenten bouwden en testten een nieuwe kop voor de testopstelling van de medische 3D-printer. Daarbij gebruikten ze geen cellen, maar crème. Stamcelgels hebben namelijk bijna dezelfde vorm als Nivea-crème. Ze voegden verschillende kleurstoffen aan de crème toe om te zien of de substantie zou mengen en of de printkop zou werken.

Resultaat

De ontwikkelde printkop wordt gebruikt in het onderzoek van het UMCU.
Bekijk de video over de printkop.

Hogeschool Utrecht voert meerdere opdrachten uit in samenwerking met het UMCU. Ook is de HU het 3DMedical Fieldlab gestart: een samenwerkingsverband met de Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht, MRIGuidance en Protospace.

Over deze samenwerking

Bedrijven Universitair Medisch Centrum Utrecht
Studies Werktuigbouwkunde , Technische Bedrijfskunde (TBK) , Electrical Engineering
Type samenwerking Project