Bouwen aan het huis van de toekomst

Ontwerp een huis dat duurzaam, innovatief én betaalbaar is. Onder de naam ‘Selficient’ ging een team van HU-studenten daar vol enthousiasme mee aan de slag. En met succes: in 2017 werden ze in de Verenigde Staten zevende in de internationale duurzaamheidswedstrijd Solar Decathlon en wonnen ze de publieksprijs. Inmiddels is het zelfontworpen, energieneutrale huis te bezichtigen op het Utrecht Science Park.

DenverHouse op het Utrecht Science Park

Solar Decathlon

Selficient begon als een zogenaamd ‘Questproject’, waarbij derdejaarsstudenten van verschillende opleidingen van het Institute for Engineering & Design multidisciplinair samenwerken aan échte opdrachten uit het werkveld. Zónder strak schema of vooropgezet plan. Voor de Solar Decathlon ontwierpen én bouwden ze in Nederland een toekomstbestendig huis: niet alleen klimaatneutraal, maar ook flexibel en zelfvoorzienend.

Slimme oplossingen

Een belangrijk onderdeel van het ontwerp is de modulariteit. Toekomstige bewoners passen het huis eenvoudig aan door onderdelen toe te voegen of te verwijderen. Daardoor groeit de woning mee met hun woonwensen en is verhuizen vanwege ruimtegebrek niet nodig. Door middel van massaproductie zijn de onderdelen –gemaakt van duurzame materialen- bovendien betaalbaar en dus toegankelijk voor verschillende sociale klassen.

Verder bevat het huis tal van slimme oplossingen. Zonnepanelen wekken bijvoorbeeld de benodigde energie op. Deze energie wordt opgeslagen in het huis. Heb je energie over? Dan kun je die delen met anderen. De temperatuur wordt geregeld door een warmtepomp. Onder de vloer lopen buizen met water, die het huis energiezuinig verwarmen. En het verbruikte water in de douche wordt gefilterd, zodat je het nogmaals kunt gebruiken.

Succes

Voor de Solar Decathlon werd het huis afgebroken en verscheept naar de Verenigde Staten. In Denver bouwden de studenten het opnieuw op. Ze behaalden de finale, werden zevende én wonnen de publieksprijs. Daarnaast sleepte het team de tweede prijs voor ‘Marktpotentieel’ en de derde prijs voor ‘Waterefficiëntie’ in de wacht.

Daarmee was het avontuur nog niet afgelopen. Selficient is inmiddels uitgegroeid tot een veelzijdig project waarbij veel nieuwe opleidingen en externe partijen zijn betrokken. Het huis is voor de derde keer opnieuw opgebouwd, maar nu op het Utrecht Science Park. Daar wordt het verder geoptimaliseerd. Ook kunnen geïnteresseerden er een kijkje nemen. De Nederlandse bouwsector heeft al interesse getoond. Selficient draagt daarmee bij aan de verduurzaming van de Nederlandse woningmarkt én het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Over deze samenwerking

Bedrijven Suteki, BAM, Universiteit Utrecht, Viking, Schneider Electric, BLR-Bimon, Derako, LG, Upfall, Eneco
Studies Built Environment , Werktuigbouwkunde , Electrical Engineering , Communicatie , HBO-Rechten , Integrale Veiligheidskunde (IVK) , Logistiek Management , Eventmanager
Team 75 studenten