Promotie Ingrid Singer
In haar onderzoek ontwikkelde Ingrid Singer kennis en tools waarmee logopedisten, in nauwe samenwerking met ouders en met oog voor de context van het kind, de communicatieve participatie van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen versterken.
Kinderen met TOS ervaren vaak moeilijkheden in alledaagse communicatieve situaties, zoals deelnemen aan groepsgesprekken op school of conflicten oplossen met leeftijdsgenoten. Singer laat zien dat effectieve logopedische interventie verder gaat dan het verbeteren van taalvaardigheid: het vraagt om gedeelde besluitvorming met ouders en aandacht voor persoonlijke en omgevingsfactoren die de participatie van kinderen beïnvloeden.
Het onderzoek leverde onder meer een gedeelde definitie op van “communicatieve participatie” – begrijpen en begrepen worden in een sociale context met verbale en non-verbale vaardigheden – en de praktische gesprekstool ENGAGE. Deze tool helpt logopedisten en ouders om gezamenlijk participatiegerichte behandeldoelen te formuleren en stimuleert een contextgerichte aanpak.
Singer pleit in haar proefschrift voor participatiegericht werken in de logopedie: alleen door oog te hebben voor de bredere context en door gezinsgerichte zorg te bieden, kunnen duurzame en betekenisvolle therapiedoelen worden bereikt.
Praktische informatie
WAT: Promotie Ingrid Singer
WANNEER: Maandag 29 september om 12.00 uur
WAAR: Academiegebouw, Universiteit Utrecht (hybride) – online via livestream
Aanmelden voor de ceremonie en de receptie kan via: promotie.ingridsinger [at] gmail.com.
HU-nieuwsbrief, blijf op de hoogte
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het belangrijkste nieuws over ons onderwijs, onderzoek en onze impact op de regio.
Meld je aan