Project COUNT brengt technologie naar verpleegafdelingen

Veel arbeidsbesparende technologieën voor verpleegkundigen blijven op de plank liggen, bijvoorbeeld omdat ze niet aansluiten bij bestaande werkprocessen. Tegelijkertijd kampen verpleegkundigen met hoge werkdruk en groeiende personeelstekorten. Daarom kijken HU-onderzoekers naar manieren waarop nieuwe technologie wél effectief kan worden ingezet, zodat verpleegkundigen meer tijd kunnen besteden aan zorg.

"Verpleegkundigen hebben het heel druk", zegt Danielle Vossebeld. Zij is docent Werktuigbouwkunde aan Hogeschool Utrecht en doet promotieonderzoek bij UMC Utrecht. Daarbij werkt ze samen met het HU-lectoraat Co-Design, dat met het lectoraat Technologie voor Zorginnovaties het onderzoek draagt. "Ik zie dat met eigen ogen op de verpleegafdelingen van het UMCU waar ik regelmatig kom voor onderzoek. De verpleegkundigen daar staan altijd klaar voor patiënten. Aandacht en zorg zijn heel belangrijk voor hen."
Dat laatste klinkt logisch, maar uit het onderzoek (Ont)Regel de Zorg van belangenbehartiger voor zorgverleners VvAA blijkt dat verpleegkundigen 39 procent van hun tijd besteden aan administratie. "Dat is een heel belangrijk punt voor versnelling", zegt Vossebeld. "Nu doet de verpleegkundige metingen aan de patiënt, schrijft die op een velletje en voert die aan het eind van de dag in op de computer. Waarom doen we dat? Er zijn allerlei apparaten op de markt, van wearables tot slimme bloeddrukmeters die alle mogelijke informatie direct naar het elektronisch patiëntendossier sturen."

Intenties

Zo zijn er veel meer voorbeelden van 'ouderwetse' en inefficiënte werkwijzen die onnodig beslag leggen op de tijd van verpleegkundigen. Aan het aanbod ligt het niet: er wordt voortdurend slimme technologie ontwikkeld om verpleegkundigen te ontlasten. Die vindt alleen nauwelijks ingang in de praktijk. Vossebeld noemt een aantal redenen: ingewikkelde werkprocessen die niet zomaar kunnen worden aangepast, hoge kosten, incompatibiliteit met bestaande systemen en gebrek aan afstemming tussen ontwerpers en verpleegkundigen. "Beide kanten hebben de beste intenties," zegt Vossebeld daarover, "maar vaak spreken ze elkaars taal niet."

Aansluiten

Hoofdonderzoeker Fenne Verhoeven, verbonden aan het lectoraat Co-Design, signaleerde dat en zette dit onderzoek samen met Danielle Vossebeld in de steigers. Het project draagt de naam COUNT, een afkorting voor Communication and Operation on the Unit between Nurses and Technology. Het onderzoek draait om het vinden van aangrijpingspunten in het verpleegkundig werkproces voor het verlagen van de werklast. Een aantal innovaties worden (her)ontworpen en getest in het UMC Utrecht en het Sint Antoniusziekenhuis. Het consortium wordt ondersteund door Panton, Pontes, U Create en Ascom. "We betrekken verpleegkundigen intensief in het onderzoek", zegt Vossebeld. "Met hun ideeën gaan we innovaties die op de markt zijn aansluiten op hun werkprocessen, verbeteren en implementeren." Een belangrijk onderdeel van het project draait om de vraag hoe verpleegkundigen efficiënt betrokken kunnen worden. "Ze hebben al te weinig tijd, dus moeten we tools ontwikkelen om ze met minimale impact te kunnen uitvragen over nieuwe werkprocessen die aansluiten bij hun behoeftes en die van hun patiënten."

Ontwerpaanpak

Bij het project worden bovendien zo'n honderd studenten van zeven HU-opleidingen betrokken. "Het is een mooie combinatie van beroepspraktijk, onderwijs en bedrijfsleven", zegt Vossebeld. "Samen zorgen we dat technologie echt ondersteunend wordt aan het verpleegkundige proces, zodat verpleegkundigen een stap verder komen, dat hun werk prettiger wordt en dat ze meer tijd hebben om zorg te verlenen."
COUNT heeft een SIA Raak-Publiek-subsidie ontvangen, waarmee het onderzoek de komende twee jaar wordt gefinancierd. Behalve een aantal implementaties van technologieën in het werkproces van verpleegkundigen moet het onderzoek ook leiden tot een algemene ontwerpaanpak voor verpleegkundige innovaties. Die ontwerpaanpak helpt ontwerpers om tot een product te komen dat ook echt aansluit bij de realiteit op de werkvloer van verpleegafdelingen.