Werkplezier in leerhuisteams

Hoe staat het met het werkplezier van docenten die in een zogeheten leerhuisteam georganiseerd zijn? Op basis van deze vraag van een school in het voortgezet onderwijs, onderzoekt het lectoraat Werken in Onderwijs het werkplezier en wat er eventueel beter kan. 

Twee studenten in gesprek aan tafel, met notitieboek

Docenten in het VO ervaren soms een hoge werkdruk. Op de betreffende school is er daarom een “teamgecentreerd arbeidsorganisatiemodel” (TAO) geïntroduceerd, waarbij lerarenteams collectief meer verantwoordelijkheid dragen. In dit project wordt dit proces gevolgd om zo ook de TAO te kunnen verbeteren. Dit gebeurt in opdracht van de school en adviesbureau ‘Het Leren Organiseren’ die de school begeleidt.

Doel

Het onderzoek focust op werkplezier in de TAO, hier ook wel leerhuisteams genoemd. Het onderzoek beoogt inzicht te krijgen in hoe de balans is tussen werkeisen en energiebronnen in de docententeams en in concrete handvatten voor hoe die eventueel beter kan.

Resultaten

Twee teamportretten van de leerhuisteams die inzicht geven in hoe werken met TAO en werkplezier wordt ervaren.

Looptijd

01 september 2022 - 31 augustus 2024

Aanpak

Twee keer (in 2023 en in 2024) worden bij drie leerhuisteams groepsinterviews en een vragenlijst over werkplezier afgenomen. Voor elk team wordt een teamportret gemaakt, in samenwerking tussen de docenten, begeleiders, onderzoekers en schoolleiding. Mogelijke veranderingen worden in kaart gebracht.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Angela de Jong

Angela de Jong

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Werken in Onderwijs