Verantwoorde AI-marketing in het MKB

Vrouw op laptop met achter haar mensen die werken aan een kledingstuk

AI biedt marketeers kansen, maar roept ook ethische, juridische en maatschappelijke vragen op. Dit project helpt mkb-marketeers AI verantwoord toe te passen met praktische handvatten op vier gebieden: technologie, ethiek, wetgeving en meervoudige waardecreatie. Zo versterken zij hun concurrentiekracht én dragen ze bij aan een verantwoorde marketingpraktijk.

Doel

Doelstelling is om marketingprofessionals in het mkb te bewegen van een functionele inzet van AI voor primair financieel belang, naar een meer bewuste en verantwoordelijke toepassing ervan, waarbij rekening wordt gehouden met zowel het belang van de klant, de organisatie als die van de maatschappij. Hiermee kan het mkb blijvend concurreren in een steeds digitaler wordende markt en waarde creëren op een wijze die voldoet aan de verwachting van klanten, de maatschappij en juridische kaders.

Resultaten

  • Inzicht in behoeften, grenzen en uitdagingen rond AI in mkb-marketing 
  • Praktisch instrumentarium voor verantwoorde AI-toepassing (technologie, ethiek, wetgeving, waardecreatie) 
  • Competentieprofiel voor (toekomstige) marketingprofessionals 

Impact voor het onderwijs

Dit project versterkt zowel het marketingonderwijs als de beroepspraktijk. De resultaten uit interviews, focusgroepen en praktijkvalidatie worden vertaald naar een competentieprofiel en een praktisch instrumentarium die ondersteuning bieden aan (toekomstige) marketingprofessionals bij verantwoord AI-gebruik. Het instrumentarium helpt mkb-marketeers in hun dagelijkse werk om technologische, ethische, juridische en maatschappelijke afwegingen te maken. Zo draagt het project bij aan toekomstbestendig onderwijs én een beroepspraktijk waarin AI wordt toegepast op een manier die waarde creëert voor klant, organisatie en samenleving.

Looptijd

01 juli 2025 - 01 juli 2027

Aanpak

Het project combineert expertinterviews, focusgroepen en praktijkvalidatie om behoeften, dilemma’s en toepassingsgrenzen van AI in mkb-marketing te onderzoeken. Zo ontstaat een praktisch getest instrumentarium dat verantwoord AI-gebruik ondersteunt en aansluit bij de dagelijkse praktijk van marketeers.

Cofinanciering

SIA RAAK (RAAK.MKB21.025)

Betrokken HU-onderzoekers

Natalie den Engelse

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Marketing en Customer Experience