SIENHA Strategic Innovative Educational Network for Healthy Ageing

Bijna heel Europa heeft te maken met dubbele vergrijzing. Op dit moment anticiperen de Europese gezondheidszorgstelsels en het onderwijs onvoldoende op uitdagingen die hiermee gepaard gaan. In SIENHA zetten zeven Europese hogescholen en universiteiten zich in om integratie en afstemming van preventie en adequate gezondheidszorg te verbeteren via doelbewuste en vooruitziende innovatie van het onderwijs en praktijkgericht onderzoek.

Doel

SIENHA heeft tot doel gezond ouder worden in de Europese landen te ondersteunen door de ontwikkeling van de bekwaamheden van zorg- en welzijnsprofessionals te verbeteren teneinde:

• Meer inzicht te krijgen in gezond ouder worden, met aandacht voor alle levensfasen (van kindertijd tot ouderdom).
  • Het inzicht vergroten en de continue ontwikkeling van competenties van studenten, docenten en zorg- en welzijnsprofessionals te ondersteunen om gezond ouder worden in heel Europa te bevorderen.
  • De uitwisseling van kennis in heel Europa ondersteunen om te leren van de beste praktijken in het hoger onderwijs om gezond ouder worden te ontwikkelen.
  • De kennis van burgers en de betrokkenheid van individuen bij de ondersteuning van persoonlijke gezondheid en gezond ouder worden vergroten.

Relevantie

De uitdagingen in verband met het beheer van vergrijzende samenlevingen moeten dringend worden aangepakt, hetgeen vraagt om doelbewuste en vooruitziende innovatie van onderwijs-, sociale en gezondheidszorgomgevingen die hun professionals toerusten en voorbereiden met capaciteiten die gericht zijn op preventie, gezondheid en welzijn met gebruikmaking van empirisch onderbouwde praktijken.

SIENHA wordt mede gefinancierd via het Erasmus+ programma van de Europese Unie.

Resultaten

Het SIENHA consortium werkt aan de ontwikkeling van drie ‘Intellectuele Uitkomsten’, verzameld in een SIENHA-handboek. In het handboek wordt opgenomen:

• Raamwerk van competenties voor zorg- en welzijnsprofessionals die werken aan Healthy Ageing op bachelor- en masterniveau
  • Een curriculum voor healthy ageing, bestaande uit vier modules: determining healthy ageing, plan for healthy ageing, implementation of healhty ageing en researching impact of healthy ageing
  • Een praktische toolkit met daarin goede voorbeelden van onderwijs op het gebied van innovatie en implementatie, gebaseerd op recente theoretische inzichten en voorzien van passende werkvormen

Looptijd

01 september 2021 - 01 augustus 2023

Aanpak

In het project werken docenten, onderwijsvernieuwers en onderzoekers uit zeven Europese landen samen aan de gewenste opbrengsten. Ieder land heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. De HU houdt zich voornamelijk bezig met het mede-ontwikkelen van het competentieprofiel voor healthy ageing en het ontwikkelen van de toolkit voor healthy ageing. Hiervoor wordt literatuuronderzoek gebruikt, in combinatie met vragenlijsten en het uitvoeren van interviews.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Wilt u samenwerken of heeft u een vraag?

Di-Janne Barten | onderzoeker | lectoraat Innovatie van Beweegzorg

Di-Janne Barten