GoPro: GrensOverstijgend PRaktijkOpleiden

Studenten infratechniek (mbo, bbl) werken vier dagen per week in de praktijk en gaan een dag per week naar school. Praktijkleren is belangrijk, maar het blijft moeilijk om de praktijk te verbinden met het leren op school. In dit project onderzoeken we of door de student gemaakte video-opnamen gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van begeleiding en toetsing.

Doel

In de bouw- en installatiesector is dringend behoefte aan goed opgeleide mbo-technici die kunnen helpen de energietransitie vorm te geven. Op dit moment kunnen de mbo-opleidingen niet voldoende in die behoefte voorzien. Een belangrijk knelpunt in de opleidingen is het gebrek aan verbinding tussen leren op school (theorie) en leren op de werkplek (praktijk). Het is voor opleiders moeilijk om te zien wat er op de werkplek gebeurt en het is voor de werkleider moeilijk om te zien wat er op school gebeurt. Leerlingen leggen de verbinding zelf ook niet altijd en de benodigde schriftelijke rapportage vormt voor veel leerlingen een grote horde.

In dit project onderzoeken we hoe technologie kan helpen deze kloof te dichten en de opleiders, de werkleiders en de leerlingen te verbinden in een effectieve leergemeenschap. Leerlingen worden uitgerust met GoPro-actiecamera’s waarmee ze hun beroepshandelen vastleggen, en deze beelden zullen gebruikt worden voor begeleiding en beoordeling. Dit vraagt nieuwe vaardigheden van zowel de leerling als de opleider.

Ontwerp- en onderzoeksvragen zijn onder andere:

  • Hoe kan het gebruik van de actiecamera op een praktische manier geïntegreerd worden in het dagelijks werk van de leerlingen?
  • Welke vaardigheden heeft de leerling nodig om bruikbare beelden te maken?
  • Hoe kunnen de beelden gebruikt worden in begeleiding en beoordeling?
  • Voor welke beroepstaken biedt deze aanpak meerwaarde?

 

Looptijd

01 mei 2020 - 30 april 2023

Betrokken HU-onderzoekers

  • Elwin Savelsbergh | lector | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
    Elwin Savelsbergh
    • Lector
    • Lectoraten: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs

Samenwerking met kennispartners

De project wordt uitgevoerd door een consortium bestaande uit: Universiteit Twente (projectleiding); Hogeschool Utrecht; Koning Willem I College, ’s Hertogenbosch; Bouwend Nederland; Stichting BLEI; Consortium Beroepsonderwijs; Stichting S-BB; O&O-fond Netwerkbedrijven; Alliander; Baas; BAM; Heijmans; Visser & Smit Hanab; Volker Wessels Telecom; GOA Leidingtechniek.

Logo Koning Willem I College
Logo University of Twente

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Joris Gresnigt | onderzoeker | Lectoraat didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs

Joris Gresnigt

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs