ESSA software SKILLS Alliance

ESSA project
Dit programma, gefinancierd door de Europese Commissie, zal een nieuwe strategie voor ontwerp en adoptie van ICT-competenties ontwikkelen en vertalen naar een curriculum voor beroepsonderwijs en -opleidingen in Europa. Doel is om huidige en toekomstige competentietekorten in de Europese softwaresector aan te pakken

Doel

De Europese Software Skills Alliantie (gefinancierd door de Europese Commissie) is een samenwerkingsverband met als doel het ontwerpen, implementeren en verspreiden van een nieuwe strategie voor het opstellen en adopteren van ICT-competenties om huidige en toekomstige competentietekorten in de Europese softwaresector aan te pakken.

Resultaten

Alle partners werken samen om ervoor te zorgen dat de nieuwe Software Skills-strategie voortkomt uit de vraag van het werkveld naar softwarevaardigheden. Hierbij speelt de combinatie van beroepsonderwijs en -opleiding en werkgebaseerde leerinitiatieven een rol om snelle bijscholing en omscholing te implementeren. De nieuwe strategie en onderwijsoplossing houden rechtstreeks verband met erkende Europese instrumenten, en normen die vaardigheden en loopbaanontwikkeling in het algemeen mogelijk maken. Bovendien zullen nieuwe mechanismen hierin worden opgenomen, voor een duurzame implementatie in de verschillende programmalanden.

Looptijd

01 december 2020 - 31 december 2024

Projectnieuws en evenementen

Meer nieuws

ESSA Community
ESSA heeft de ESSA Software Skills-community opgericht om individuen met elkaar te verbinden die ernaar streven te voldoen aan de bijscholings- en bijscholingsbehoeften van de softwaresector in Europa. De community richt zich op de volgende onderwerpen: software, ontwikkeling van software vaardigheden, lesgeven en leren, training, human resources, technologie en carrières.

Aanpak

Het project bestaat uit zes werkpakketten. Het lectoraat Procesinnovatie & Informatiesystemen is actief betrokken bij alle werkpakketten en co-lead voor werkpakket vier waarin doormiddel van een pilot het ontworpen curriculum wordt getoetst. Hierbij zijn de belangrijkste resultaten van dit werkpakket:

  • modulaire opleidingsprogramma's om de nieuwe curricula voor beroepsonderwijs en -opleidingen te implementeren, die elk bestaan uit een reeks modules die samen de geformuleerde leerdoelen omvatten;
  • proefprogramma's voor beroepsonderwijs en -opleidingen opzetten en uitvoeren voor verschillende doelgroepen in 7 EU-partnerlanden, de doeltreffendheid meten, feedback verzamelen en de opleidingsprogramma's herhalen en verbeteren;
  • werkplek leren opnemen in de nieuwe opleidingsprogramma's met mogelijkheden om kennis toe te passen in praktische situaties die verband houden met elke rol en waar mogelijk transnationale leerervaring opnemen;
  • een Train-the-Trainer-programma ontwikkelen om de bijscholing van docenten te vergemakkelijken waarbij zij de kennis, het vertrouwen en de hulpmiddelen verkrijgen om de training volgens de hoogste kwaliteitsnormen te geven.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Pascal Ravesteijn | lector | Procesinnovatie en Informatiesystemen
    Pascal Ravesteijn
    • Lector
    • Lectoraat: Procesinnovatie & informatiesystemen
  • Guido Ongena | onderzoeker | Procesinnovatie en Informatiesystemen
    Guido Ongena
    • Lector
    • Lectoraat: Procesinnovatie & informatiesystemen
  • Sabine Boesen Mariani2
    Sabine Boesen - Mariani
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraten: Procesinnovatie & informatiesystemen, Organisaties in Digitale Transitie
  • Paul Mosch
    Paul Morsch
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Procesinnovatie & informatiesystemen
  • Willemijn van Haeften
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Organisaties in Digitale Transitie, Procesinnovatie & informatiesystemen
  • Erik Slingerland
    Erik Slingerland
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Procesinnovatie & informatiesystemen

Relevantie beroepspraktijk

ESSA heeft tot doel een innovatief en uitgebreid onderwijscurriculum te ontwikkelen dat is aangepast aan verschillende rol- en functieprofielen en onderliggende competenties, kennis en vaardigheden van de sector.

Stap 1: Een analyse van de markt- en bedrijfsbehoeften worden uitgevoerd om een gefundeerde basis te leggen voor de ontwikkeling en implementatie van zowel de Software Skills Strategie als de onderwijsprogramma's. Een belangrijk element hierbij is het werkplek leren (bv. via stage of learning-on-the-job).

Stap 2: In een pilot wordt het nieuw ontwikkelde onderwijsmateriaal getest om daarna een vaste plek te krijgen in het curriculum van zowel hoger onderwijsinstellingen als commerciële trainingsbureaus in Europa.

Meer weten?

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Guido Ongena | onderzoeker | Procesinnovatie en Informatiesystemen

Guido Ongena

  • Lector
  • Lectoraat: Procesinnovatie & informatiesystemen