Ervaringskennis in het hoger onderwijs

 

Ervaringskennis zijn persoonlijke ervaringen die gebruikt kunnen worden als kennisbron voor persoonlijke ontwikkeling en beroepsontwikkeling. In het bijzonder gaat het om ervaringen die de kwaliteit van leven beïnvloeden. Denk daarbij aan trauma, ziekte, beperkingen of armoede. Dit project gaat over ervaringskennis in mensgerichte beroepen zoals sociaal werk en verpleegkunde.

Doel

 

Met 12 onderwijsinstellingen in 9 verschillende landen en hun lokale partners gaan we op verschillende manieren werken aan integratie van ervaringskennis in het onderwijs van sociaal werk en verpleegkunde-opleidingen.

"Ervaringskennis is essentieel voor de opleiding in mensgerichte beroepen."

Relevantie

 

Het project levert bouwstenen om ervaringskennis goed te integreren in gepersonaliseerd en inclusief onderwijs. 

Resultaten

 

• Een overzicht van de belangrijkste principes en aanbevelingen voor hoe ervaringskennis en ervaringsleren in het curriculum ingebouwd kunnen worden.
• Digitale gids  met didactische en pedagogische methoden 
• Training- en coaching toolkits voor docenten en ervaringsdeskundigen 
• Website die dient als digitaal open access platform met literatuurbronnen, e-learning programma's en toolkits.

Looptijd

01 december 2021 - 30 november 2024

Aanpak

 

• We creëren een structuur voor samenwerking met alle partners
• We delen en ontwikkelen kennis
• We bouwen aan een duurzaam netwerk dat kan worden voortgezet nadat het project is afgelopen

 

Betrokken HU-onderzoekers

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Jean Pierre Wilken | Lector | Participatie Zorg en Ondersteuning

Jean-Pierre Wilken

  • Lector
  • Lectoraat: Participatie Zorg en Ondersteuning