Effecten van nieuws over toekomstige behandelingen
Er wordt in de media steeds meer gecommuniceerd over toekomstige behandelingen voor chronische ziektes. Patiënten waarbij huidige behandelingen niet effectief genoeg zijn, worden hier ook aan blootgesteld. Welk effect heeft dit op ze?
Doel
Het doel van het onderzoek is tweeledig:
- Wetenschappelijk inzicht krijgen in hoe stemming en gedrag van chronisch zieken afhangen van nieuwsberichten over behandelingen.
- Praktische handvatten creëren voor de communicatie van nieuwe behandelingen in groepen chronisch zieken.
Resultaten
Het onderzoek van Hans toont aan dat kenmerken van nieuws over diabetesinnovaties invloed hebben op de gevoelens, attitudes en gezondheidgerelateerde intenties van mensen met diabetes. Veel nieuwsberichten maken echter geen gebruik van betrouwbare bronnen of klinisch bewijs, wat kan leiden tot misleidende of overdreven positieve indrukken, vooral bij berichten over voeding of vroege ontwikkelingen. De bevindingen onderstrepen het belang van transparante en zorgvuldige communicatie in gezondheidsnieuws, zoals het vermijden van sensationele taal en het duidelijk aangeven van bewijsniveau en onzekerheden. Toekomstig onderzoek moet zich richten op kwetsbare patiëntengroepen en hun mediablootstelling, om gezondheidscommunicatie beter af te stemmen op hun behoeften.
Looptijd
01 november 2015 - 16 januari 2024
Projectnieuws en evenementen
Aanpak
We kijken naar de kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen van berichten in media over toekomstige behandelingen. We richten ons hierbij op Diabetes Mellitus type 1 en 2 en de Ziekte van Parkinson omdat over deze ziektes veel gecommuniceerd wordt en de doelgroep relatief toegankelijk en mondig is.
We kijken naar (nieuws)berichten in kranten, fora en magazines en onderzoeken de volgende vraagstellingen:
- Welke trends zijn zichtbaar over aantallen, bronnen en journalistieke genres?
- In welke fase van onderzoek zitten de besproken therapieën?
- In hoeverre wordt er overdreven in deze berichten?
- Welke berichten zorgen voor een snelle verspreiding van informatie, ofwel geruchten?
- Welke eigenschappen van berichten leiden tot effecten op kennis, emotie en gedrag van de patiënt?
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
We werken samen met de onderzoeksgroep Persuasieve Communicatie van de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit.