Curriculumontwikkeling in beweging: een digitale ontwerptool voor programmatisch toetsen
Steeds meer opleidingen in het hoger onderwijs kiezen voor programmatisch toetsen. Daarbij komt een veelheid aan ontwerpkeuzes kijken: Welke datapunten verzamel je? En hoe organiseer je feedback? Eerder onderzoek toonde dat opleidingen deze ontwerpkeuzes heel verschillend invullen, afhankelijk van hun eigen context en visie.
Doel
Met de nieuwe tool willen we opleidingen helpen om die ontwerpkeuzes visueel, interactief en onderbouwd te maken. Om opleidingen te ondersteunen bij het expliciteren, analyseren en onderbouwen van hun ontwerpkeuzes, ontwikkelt dit project een digitale ontwerptool voor programmatisch toetsen. De tool bestaat uit een interactieve interface waarin gebruikers met sliders hun positie op verschillende ontwerpdimensies kunnen bepalen, variërend van vastgelegde tot vrije datapunten, van feedbackperspectieven tot beslismomenten.
Resultaten
De tool geeft per keuze direct inzicht over de onderliggende theoretische principes, maar ook praktijkvoorbeelden en overwegingen van andere opleidingen. De tool fungeert niet alleen als hulpmiddel bij (her)ontwerp, maar ook als reflectie-instrument waarmee opleidingen hun ontwikkeling over tijd kunnen volgen.
Tussentijdse resultaten:
Over het eerste concept van de ontwerptool is tijdens het Congres Programmatisch Toetsen op 24 september 2025 een presentatie gegeven. Aan het einde van de workshop werd een feedbackformulier uitgedeeld aan de deelnemers. De feedback is verwerkt in een kort rapport en geordend per kopje zoals werd bevraagd via het feedbackformulier. Deze opbrengsten worden gebruikt om de tool door te ontwikkelen.
Looptijd
01 september 2025 - 28 februari 2026
Aanpak
De tool zal actief gepresenteerd worden binnen bestaande netwerken en kennisgemeenschappen rondom programmatisch toetsen. Dit gebeurt via conferenties, studiedagen en bijeenkomsten met toetscoördinatoren en curriculumontwikkelaars. Daarnaast worden hands-on workshops georganiseerd waarin opleidingen de tool kunnen verkennen en direct kunnen toepassen op hun eigen context. Ook online wordt de tool breed toegankelijk gemaakt via Vernieuwenderwijs en het netwerk toetsbekwaamheid. Gebruikers krijgen toegang tot uitlegvideo’s en praktische voorbeelden.
Impact voor het onderwijs
Door ontwerpkeuzes en overwegingen vast te leggen, wordt de professionele dialoog binnen teams gestimuleerd en curriculumontwikkeling duurzaam ondersteund. De tool is bedoeld voor curriculumontwikkelaars, toetscoördinatoren en docententeams in het hbo, maar is ook relevant voor mbo-opleidingen die werken met ‘lerend kwalificeren’. De verwachte impact is dat opleidingen programmatisch toetsen beter kunnen afstemmen op hun eigen context en studentpopulatie, met als resultaat beter doordacht en effectiever onderwijs.
Betrokken HU-onderzoeker
Samenwerking met kennispartners
In dit project wordt samengewerkt met Vernieuwenderwijs.
Het project wordt medegefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, binnen de subsidieregeling Kennisbenutting Plus.