Peter Mesker | Hogeschoolhoofddocent, lerarenopleider, onderzoeker | Normatieve professionalisering

Peter Mesker

Docent-onderzoeker

Dr. Peter Mesker werkt als hoofddocent bij Instituut Archimedes en is onderzoeker bij het lectoraat Normatieve Professionalisering. Zijn onderzoek exploreert hoe de discontinuïteit van een internationale of interculturele onderwijservaring invloed heeft op de manier waarop docenten zichzelf en hun onderwijspraktijk interpreteren.

In 2018 is Peter gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht met het proefschrift A little less balance in new teachers’ professional development. Daarin gebruikte hij een internationale stage als casus om persoonlijk-professionele overtuigingen van beginnende docenten te beschrijven tijdens sleutelervaringen in de tweejarige transitie van opleiding naar werk, en de invloed daarvan op hun professionele ontwikkeling.

"Sleutelervaringen van beginnend docenten kwamen vaak uit ‘kleine’ alledaagse interacties tussen leraren en leerlingen"

Peter Mesker heeft in zijn proefschrift een groep leraren-in-opleiding intensief gevolgd, van hun (buitenland-)stage tot in de inductiefase. Het onderzoek laat zien hoe interculturele ervaringen overtuigingen van docenten beïnvloedden, met name in het pedagogisch-didactisch handelen, en het eigen ideaalbeeld van het docentschap. Binnen de lerarenopleiding besteed Mesker o.a. aandacht aan het concept wereldburgerschap.

Expertises

  • Internationalisering
  • Wereldburgerschap
  • Normatieve professionalisering

 


Publicaties

Projecten

    • Lectoraten: Normatieve Professionalisering, Organiseren van Waardig Werk
    • 1 maart 2020 - 1 juli 2021
    Bildung DOEN in het vmbo

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Peter Mesker | Hogeschoolhoofddocent, lerarenopleider, onderzoeker | Normatieve professionalisering

Peter Mesker

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Normatieve Professionalisering