Peter Mesker | Hogeschoolhoofddocent, lerarenopleider, onderzoeker | Normatieve professionalisering

Peter Mesker

Docent-onderzoeker

Dr. Peter Mesker werkt als hoofddocent en lerarenopleider bij Instituut Archimedes. Hij is als onderzoeker betrokken bij de lectoraten Normatieve Professionalisering en Duurzame Gemeenschappen.  

Peter is geïnteresseerd in de professionele ontwikkeling van (beginnende) leraren op de grens van verschillende werelden, bijvoorbeeld tijdens interculturele of internationale ervaringen, of interdisciplinaire en interprofessionele samenwerkingsverbanden zoals een professionele leergemeenschap. Dergelijke grenservaringen kunnen leraren bewuster maken wat voor docent ze willen zijn of hen helpen als bruggenbouwer te functioneren in de school of hun vakgebied. 

"Sleutelervaringen van beginnend docenten kwamen vaak uit ‘kleine’ alledaagse interacties tussen leraren en leerlingen"

Peter is gepromoveerd op een onderzoek waarbij een internationale stage als casus werd gebruikt om de professionele ontwikkeling van beginnende docenten te beschrijven. Centraal stonden grenservaringen tijdens de internationale stage en de doorwerking van deze ervaringen op de overtuigingen van de docenten in de inductiefase. 

Expertises

  • Wereldburgerschap
  • Intercultureel & interdisciplinair leren
  • Professionele leergemeenschap
     

 


Publicaties


Projecten

    • Lectoraten: Duurzame Gemeenschappen, Jeugd, Organiseren van Verandering in Onderwijs, Werken in Onderwijs
    • 1 september 2022 - 31 augustus 2025
    Bruggenbouwers en grensverleggers
    • Lectoraat: Normatieve Professionalisering
    • 31 augustus 2020 - 8 juli 2022
    Bildung in het vmbo

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Peter Mesker | Hogeschoolhoofddocent, lerarenopleider, onderzoeker | Normatieve professionalisering

Peter Mesker

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraten: Duurzame Gemeenschappen, Normatieve Professionalisering