Assessment Study

Auteurs Catherine van Beuningen, Marian van Popta, Jantien Smit
Gepubliceerd in Pedagogische Studiën: Tijdschrift voor onderwijskunde en opvoedkunde
Publicatiedatum 2024
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Steeds meer leerlingen groeien op met een andere taal dan het Nederlands. Zij krijgen onderwijs in een taal die niet hun eerste taal is. Op het gebied van toetsing brengt deze situatie uitdagingen met zich mee. Meertalige leerlingen kunnen, bijvoorbeeld in het rekenonderwijs, niet hun volledige potentieel aantonen wanneer zij beoordeeld worden in een taal die zij nog aan het verwerven zijn. Functioneel Meertalig Assessment (FMA; De Backer et al., 2017) biedt een mogelijke oplossing voor dit validiteitsprobleem, omdat FMA kennis en vaardigheden van leerlingen via een pallet aan evaluatievormen (bijv. toetsen, observaties, gesprekken) en via hun meertalige repertoires zichtbaar maakt. De daadwerkelijke toepassing van FMA staat echter nog in de kinderschoenen (De Backer, 2020). In de huidige studie verkenden we daarom hoe onderwijsprofessionals vormgeven aan en leren over deze nieuwe benadering van toetsing en in hoeverre een Lesson-Study-aanpak daarbij ondersteunend is. Professionals (N=15) van vijf basisscholen die onderwijs verzorgen aan jonge nieuwkomers voerden samen met een procesbegeleider (N=4) een zogenaamde Assessment Study uit. Een analyse van de FMA-praktijken die deze Assessment-Study-teams ontwikkelen en inzichten uit reflecties van deelnemers op het Assessment-Study-proces laten zien dat een Lesson-Study-methodiek onderwijsprofessionals een effectief kader biedt bij het ontwikkelen van en leren over FMA.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Pedagogische Studiën: Tijdschrift voor onderwijskunde en opvoedkunde
Jaar en volume 101 3
Trefwoorden Lesson Study, assessment, meertaligheid, nieuwkomersonderwijs, leren van leraren
Digital Object Identifier 10.59302/gzrytf30
Paginabereik 213-239

Neem contact met ons op